Søkemotoroptimalisert innhold er mer enn nøkkelord

Søkemotoroptimalisert innhold er mer enn nøkkelord

Søkemotoroptimalisering er som å rigge seg til med en fruktbod på et yrende, tettpakket marked. Det holder ikke bare å være synlig, du må også ha noe saftig å by på.

Finn ut hva som er vel så viktig som nøkkelord og rangering.

Hvordan friste leserne?

Som ambisiøs fruktselger vil du gjerne sørge for en god plassering slik at mange ser deg. Du ønsker å presentere godsakene dine slik at potensielle kunder blir fristet og stopper opp. Som tekstforfatter som jobber med søkemotoroptimalisering, er det min jobb å sørge for at det du har å by på blir synlig og innbydende for de rette menneskene. Gjerne slik at du også kan snappe et par kunder som egentlig var på vei til naboboden.

Besøkende er én ting

Mange vil begynne med å krydre sidene med nøkkelord, skrive metainformasjon og være flink med lenker – alt lagt til rette for å friste Google. Det er ingen dårlig idé, det kan ofte virke.

MEN, når du har fått en bedre rangering i Google, og du har økt trafikken, hva skjer så? Hvordan får du leserne til å bli? Til å komme tilbake? Til å tipse venner og dele i sosiale medier? Selv den mest gylne plassering på markedet vil ikke garantere fornøyde, lojale kunder.

Hvis kundene ikke finner interessant innhold de lett kan skanne når de ankommer siden, er det antageligvis ikke søkemotoroptimalisering som bør være første punkt på agendaen. Så hvordan kan du både tiltrekke nye lesere – og få dem til å komme tilbake?

Sørg for at innholdet gir ekte verdi

Hvis siden din ikke rangerer som nr. 1 på et bestemt nøkkelord, spør deg selv: Er dette den beste siden for dette nøkkelordet som finnes på nettet? Hvis ikke, er det et tegn på at Google gjør jobben sin! Spør så, hva kan jeg gjøre med innholdet slik at det gjør seg fortjent til en bedre plassering?

Les også: Innhold på kundens premisser

Gjør siden mer leservennlig

Det finnes mange måter du kan gjøre webtekstene dine mer leservennlige: korte setninger som er enkle å lese, overskrifter, underoverskrifter, punktlister, uthevede ord og linker øker lesbarheten. Jo enklere det er å bevege seg rundt i innholdet, desto mer vil folk få med seg. Slik øker sjansen for at de lar seg rive med og handler, tar kontakt eller hva det er du ønsker at de skal gjøre.

Gjør forarbeidet

Det er enkelt å se hva folk søker etter ved å bruke gratis verktøy som for eksempel Google Adwords Keyword Tool. Se etter spesielle nisjer og long tails. Nøkkelen til å senke fluktfrekvensen, altså hindre lesere i å snu i døra, er å sørge for at innholdet matcher forventingene leserene har når de klikker seg inn etter å ha søkt på en spesifikk søkefrase.

Hold det gående

For å holde det gående med en jevn strøm av interessant, relevant innhold, planlegg hvordan du skal promotere innholdet ditt. Identifiser temaer, brainstorm ideer og sett opp en realistisk kalender som viser hva slags innhold du kan produsere og dele i ulike kanaler, og når.

Se forbi rangering

Gjør større forbedringer, som å skape og implementere en konsekvent stemme (tone of voice) for merkevaren din. Det kan være et langtidsprosjekt, men kan også gi større belønning enn det økt klikkrate vil gi, som at du skaper et nærere bånd med kundebasen din.

God rangering i tillegg til brukervennlig og interessant innhold kan bety lavere fluktfrekvens, mer trafikk, og vil til slutt vises på bunnlinja – og det er jo det det handler om.

Vurderer du å be om hjelp til produksjon og søkemotoroptimalisering av innhold?

Snakk med oss – vi hjelper deg!

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager