Bruk en tekstforfatter

Vurderer du å be om hjelp fra en tekstforfatter? Se hvorfor det kan være et smart trekk.

Noen kommer til oss fordi de ikke liker å skrive, eller de ser at resultatet blir så som så. Andre liker å skrive, men så strekker ikke tiden til. De aller fleste som kontakter oss har innsett at det er stor forskjell på det å kunne skrive helt OK og det å ha tekst som profesjon.

Uansett årsak, det å bruke tekstforfatter er nesten uten unntak en god investering med tanke på bruk av tid, penger og interne ressurser.

Dette gjør en dyktig tekstforfatter for deg: 

1. Ser bedriften med nye øyne

Tekstforfattere er utenforstående og kan ofte lite om temaet fra før, og det er en bra ting! Med et nøytralt perspektiv kan vi lettere trekke ut essensen, de virkelige fordelene og det som oppleves som viktig og interessant – for leseren. Det er ikke nødvendigvis sammenfallende med salgsargumentene bedriften helst vil fronte.

Samtidig sørger en tekstforfatter for at språket ikke forkludres med vanskelige begrep og forklaringer, men at teksten er skrevet i klartekst og på et språk som kundene forstår.

2. Sparer deg for tid – og penger

Mange ser på det vi tekstforfattere gjør som en utgift de kan unngå, men hva er alternativet? At du selv eller noen av de ansatte forsøker å gjøre jobben selv? Det fører ofte til dobbelt tidsbruk og et halvveis resultat. Din tid er heller ikke gratis.

3. Bygger og forsterker merkevaren

Hvor ofte lar du deg imponere over skrivefeil? Kommunikasjonen speiler bedriften. På samme måte som skrivefeil og dårlig norsk svekker tilliten og kan skade omdømmet, etterlater velskrevne tekster et positivt inntrykk.

4. Skaper identitet

Når du skriver på vegne av en bedrift, er du med på å skape identiteten. I det store og hele, er det ordene i markedsmateriellet som forteller folk hva bedriften gjør. Vil du være den monotone, søvndyssende professoren, eller den som alle liker og vier all sin oppmerksomhet til? Vil du tiltrekke flere kunder, er det åpenbart det siste alternativet som gjelder. Det sørger en rutinert tekstforfatter for.

5. Studerer konkurrentene – og gjør noe annet

En viktig del av tekstforfatterjobben består av research, som det å studere konkurrentene. Slik kan vi avdekke konkurransefortrinn vi kan spille på og hvordan vi kan få din bedrift til å skille seg positivt ut.

6. Hjelper deg med å selge

Du ønsker mer salg og flere leads, eller hva? En god tekstforfatter skriver ikke bare for å skrive, men for å oppnå et mål du har definert. Det kan være å få kunden til å ta kontakt, legge varer i handlekurven, klikke seg videre for å lese mer – eller noe annet. Det er alltid noe du vil, hvis ikke er det ingen vits i å skrive. Mange års erfaring som tekstforfattere har lært oss triks og metoder som gjør tekster mer overbevisende og salgsutløsende.

7. Kommuniserer med din stemme

Hvor stramt slipsknuta sitter, formidles gjennom språket. Er humor et poeng, skal det være formelt, ønsker dere å formidle lidenskap eller glimt i øyet? En del av jobben vår som tekstforfattere er å finne en tone som harmonerer med personligheten bedriften vil identifisere seg med.

8. Får jobben gjort!

Du har en travel hverdag, og det er lett å forskyve gjøremål som ikke brenner, som det å sende nyhetsbrev, oppdatere bloggen, og ja, du vet. Som tekstforfattere er det vår jobb å skrive det du trenger, når du trenger det, så du i alle fall kan droppe noe av den dårlige samvittigheten på jobb.

9. Gjør det rett

Har du opplevd å være stressa og lest gjennom en tekst for n’te gang, i frykt for at dumme feil skal sno seg unna? Bruker du en tekstforfatter kan du slappe av og være trygg på at resultatet blir korrekt og på godt norsk.

Spesielt viktig for deg som skal ha skrevet tekst på nett:

10. Forstår forskjellen på nett og papir

Vi leser ikke på nett som vi gjør på trykk. De færreste av oss leser i det hele tatt – vi skanner. Kun 1/5 av teksten på en gjennomsnittlig nettside blir lest, og kun 16 % leser ord for ord. Da må teksten være skrevet slik at den kan skannes og slik at hovedbudskapet likevel kan oppfattes.

Å vite hvordan skrive for nett handler blant annet om bruk av avsnitt, undertitler, uthevede ord, nøkkelord og linker. Og om Google, selvfølgelig.

11. Kjenner til hvordan innholdet påvirker synlighet i Google

En god SEO-tekstforfatter vet hvordan undersøke, finne og velge de rette søkeordene og søkefrasene nettsiden bør optimaliseres med. Deretter gjelder det å utnytte søkeordene best mulig. Vi jobber med tekstene du ser, men også med de tekniske metatekstene på «baksiden» av nettsiden, som også teller når du vil bli mer synlig.

12. Vet at synlighet er viktig, men ikke alt

Når vi skriver på nett, jobber vi etter ett prinsipp: optimaliser for Google, men først og fremst for leseren. Alltid. Når alt kommer til alt, er det leseren du må overbevise. Hvis teksten ikke holder mål, leseren snur i døra, lar være å kjøpe eller aldri returnerer, hjelper det lite med topplassering i Google.

Husk, det koster ingenting å be om et pristilbud eller å slå av en prat.
Snakk med oss om tekst

Se også svar på spørsmål vi ofte får, som hvorfor ikke bruke en billig tekstforfatter

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager