Innholdsoptimalisering

Innhold må være godt, og det må være synlig

Hva er vitsen med innhold av god kvalitet, om det ikke dukker opp før på side 9 i Google? Ytterst få vil få glede av det. På den andre siden hjelper det lite om materialet rankes høyt, dersom det er av dårlig kvalitet.

2014 var nok et år med rask utvikling i søkemotoroptimaliseringens verden. Så, hvordan sørger du for god synlighet på et felt i konstant endring?

Smarte søkemotorer

For å lykkes på nett må du tilføre innhold av høy kvalitet, som folk har LYST til å lese. Om de har lyst til å dele innholdet ditt med andre, er det enda bedre. Søkemotorene skjønner mer enn vi tror, og får i større og større grad med seg hva leseren er interessert i, og hva han/hun ser på som godt innhold. Under forteller vi deg hva du bør tenke på når du lager innhold som er relevant for både leser og søkemotor.

50 milliarder mobilsøk

Google fyller snart 20 år, og brukerne har i løpet av disse årene blitt godt vant med å søke etter innhold. Erfarne internettbrukere forventer i tillegg en viss grad av ekspertise fra nettstedene, og stiller blant annet høyere krav enn tidligere til

  • en god brukeropplevelse
  • rask og smidig mobilintegrering

Ifølge Business2Community er det estimert at så mye som 50 milliarder lokale søk vil gjøres på mobil i 2015. Da er det jo verdt å tenke på hvordan din side enkelt kan finnes ved mobilsøk, er det ikke?

200 faktorer avgjør

Visste du at så mye som opptil 200 faktorer er med på å avgjøre hvor god synlighet innholdet ditt får? Du kommer imidlertid ingen vei om du utelukkende fokuserer på den tekniske søkemotoroptimaliseringen. Det å skrive godt og beskrivende er viktigere enn noen gang, så er du usikker på hvor du skal starte er dette svaret: sørg først for godt innhold, deretter kan du justere og foreta grep som øker synligheten ytterligere.

6 måter å skape bedre innhold for både leser og søkemotor

  • Ha en plan – lag deg en kalender. På den måten kan du planlegge og visualisere innholdet ditt. Noter spesielle datoer og knytt disse opp mot ting folk interesserer seg for. «Hvordan steke ribbe» er en vinner i jula, mens det i fellesferien kan være badetemperaturer som lokker flest til å klikke. Undersøker du hva som er «trending» i bransjen din til ulike tider, kan du utnytte det – om du planlegger godt. Se også 5 tips til hvordan lage en innholdsplan for 2015
  • Lag kortversjoner av innholdet i planleggingsfasen. Om du bruker noen minutter til å skrive ned de viktigste punktene i artikler, blogginnlegg etc. kan du enklere strukturere innholdet for bedre leselighet og søkemotoroptimalisering. En slik tilnærming kan også gjøre deg oppmerksom på det som ikke nødvendigvis er like viktig i teksten.
  • Skriv for publikumet ditt – og vennene deres. Joda, det er kanskje opplagt, men fortsatt skriver en rekke artikkelforfattere først og fremst for søkemotorene. Søkeord betyr mye, men å knytte dem sammen med et budskap er noe annet. Google har vokst seg både stor og klok, og skjønner hele tiden mer av hva leseren ser på som godt innhold. Sosiale medier er også en viktig faktor når det kommer til søkemotoroptimalisering. Om du produserer godt innhold og samtidig legger til rette for enkel deling, vil Google skjønne at dette er noe folk interesserer seg for. Så, optimaliser for søkemotorene, men først og fremst for leseren.
  • Vær strategisk når du velger nøkkelord og fraser. Det å bruke nøkkelord ukritisk skaper både en dårlig leseopplevelse og det avsløres raskt som et (dårlig) forsøk på å lure søkemotorene. Fremfor å optimalisere hele nettsiden for alle de samme ordene, lønner det seg ofte å dedikere egne undersider til spesielle ord. Det øker sjansen for å lykkes, og på den måten vil de forskjellige sidene også få mer relevans for leseren. Sørg for å krydre ingress og brødtekst med nøkkelordene du har valgt ut, og varianter av disse. Få dem også med i titler, undertitler, metatekster, linker og der hvor det ellers er naturlig. Les også Slik optimaliserer du metainformasjonen
  • Optimaliser titler. God utnyttelse av hovedoverskrift/heading (H1) og mindre overskrifter (H2 og H3) bidrar til å øke sidens synlighet. Overskriftene/headingene er ment for å forklare leseren og søkemotorene hva den gitte siden har som tema. For å utnytte overskriften maksimalt, unngå uspesifikke begrep som «butikk» og «hjem». Skriv heller noe av betydning og verdi for både leseren og søkemotoren.
  • Ikke glem bilder. Ok, teknisk sett er ikke bilder en skriveteknikk, men god og beskrivende bildebruk kan bidra til at teksten løftes frem hos søkemotorene. Om du tilbyr «joggesko med demping» er det ikke sikkert at teksten din kommer blant de første på resultatlisten, men om du har lagt inn en god tittel og metabeskrivelse/alt-text på bildet av joggeskoene, kan det være inngangen som tar med leseren inn på siden din.

Ønsker du hjelp til å produsere innhold, som er interessant og relevant både for leseren og for søkemotorene? Ta kontakt med oss – vi leverer alt av tekst, og hjelper deg gjerne.

– Sara Husby, tekstforfatter i HvabeHager