Alle vil ha medias oppmerksomhet, men få vet hvordan de skal få tak i den. Her er noen enkle tips til deg som ønsker å få redaksjonell omtale.

1. Kom til poenget

Redaksjonene blir bombardert med tips på e-post og telefon hele tiden. Skal du fange oppmerksomheten deres med en pressemelding må du ha et godt og tydelig poeng, og du må komme til det raskt. Velg derfor én vinkel du vil selge inn og hold deg til den.

2. Vinkle hardt

Når du skal skrive pressemelding, forsøk å tenke som en journalist. Hva er nyhetsverdien i dette? Er du først ut i Norge med noe, eller enda bedre, i verden? Har du en nyhet eller et produkt som vil være av interesse for mange? Er det noe som vil overraske og begeistre? Finn ut hva som er unikt med din sak og vinkle hardt på dette.

3. Velg riktig kanal

Å vite hvilken mediekanal som er rett for din nyhet er avgjørende. Det er ingen vits i å bruke tid på å selge inn en lokal nyhet til Dagbladet hvis det er lesere av lokalavisen som er den egentlige målgruppen din.

4. Timing is everything

Når på døgnet, til hvem og hvordan du sender en pressemelding er avgjørende for om den blir lest. Her lønner det seg å kjenne til redaksjonens daglige rutiner, hvilke journalister som gjør hva og ikke minst vite når og hvordan du skal følge opp om du ikke hører noe.

5. Bruk fagfolk

Et åpenbart tips siden det er vi som skriver dette, er at profesjonell hjelp ofte lønner seg når du skal skrive en pressemelding. I HvabeHager har vi folk med bakgrunn fra journalistikken, som vet hva som funker og hva som ikke gjør det. Vi har hjulpet en rekke av våre kunder med å få den medieomtalen de ønsker, og hjelper gjerne deg også.

Snakk med oss om du ønsker hjelp til å skrive pressemelding

 – Anna Lian, tekstforfatter i HvabeHager