5 tips til hvordan lage en innholdsplan

5 tips til hvordan lage en innholdsplan

De fleste bedrifter (oss inkludert) jobber i disse dager med å ta avskjed med det gamle året, og legge planer for det nye. En plan for innhold er én av dem.

For om du vil at innholdsmarkedsføringen skal gå på skinner, er god planlegging nøkkelen. Du trenger en plan for å samle ideer, fordele ansvar, planlegge og dokumentere. Uten er det vanskelig å få kontinuitet og fremgang.

Har du ikke har dette på stell, fortvil ei! Det trenger ikke å være avansert, og det er ingen fasit på hvordan du gjør det.

Her har vi samlet 5 enkle tips:

1. Sikt deg inn på idealmålgruppen

Jo bedre innholdet er tilpasset målgruppen, desto bedre vil det fungere. Er det ikke relevant, vil leseren søke svar andre steder. Før du begynner å lage en innholdsplan, vær sikker på at du vet hvem du skal lage innhold for:

  • Hvilke spørsmål har de?
  • Hva er deres bekymringer, ønsker og drømmer?
  • Hvilke temaer opptar dem?
  • Blant hvilke kilder og i hvilke kanaler søker de informasjon?

Dette kan du gjøre ved å lage personas (gi den ideelle kunden et fjes og en personlighet), gjennom kundeundersøkelser eller ved å spørre kundeservice om hvilke spørsmål de ofte får. Når du forstår hva målgruppen er opptatt av, har du et bedre utgangspunkt for å fylle planen og året med relevant innhold.

Les også: Innholdsmarkedsføring – hva, hvorfor og hvordan?

2. Ta hensyn til kjøpsprosessen

I innholdsplanen kan du skille mellom informasjon kunden søker i en tidlig fase, og det som skal fungere som det siste dyttet over målstreken (for eksempel til et gjennomført kjøp). Alt innholdet du produserer bør ha som mål å få leseren ett skritt videre i prosessen.

3. Brainstorm ideer

Noen tips til hvordan du kommer opp med ideer og tema for innhold:

  • Ta utgangspunkt i årshjulet: Med sesonger, høytider og begivenheter, kan årshjulet være et godt utgangspunkt. Noter ned alle viktige datoer, som arrangement i bransjen, frister, og lignende. Slik får du planlagt tidsaktuelt innhold og unngår å bli tatt på sengen når noen av datoene nærmer seg.
  • Hent inspirasjon fra de beste: Få oversikt over nettsteder og blogger i bransjen (både inn- og utland) som er gode på innhold, og se hva de gjør.
  • Bruk sosiale medier: Se hvilke saker som blir delt og kommentert – og hvilke som ikke blir det.
  • Gjør gammelt til nytt: Se gjennom tidligere publisert innhold, er det noe som kan oppdateres og brukes igjen, en populær sak som kan få en oppfølger, eller lignende?

4. Lag en plan

Når du har valgt ut hva slags innhold og hvilke temaer som skal dekkes, skal det inn i planen, inndelt i felter som for eksempel disse:

  • Type innhold (blogg, infographic, e-bok, pressemelding etc.)
  • Tittel
  • Forfatter
  • Nøkkelord for søkemotoroptimalisering
  • Call to action (hvilken handling ønsker du?)
  • Dato for publisering
  • Status (skal skrives, venter på gjennomgang, publisert etc.)
  • Kommentarer
  • Ideer til innhold

Innholdsplanen kan være et enkelt oppsett, som for eksempel et Excel-ark som. Det viktigste er at det er nedskrevet, at alle som trenger tilgang har det, og at det enkelt kan oppdateres av alle involverte. Google Docs funker fint til dette formålet.

Vi anbefaler også Trello, et glimrende verktøy til innholdsplanlegging (og til mye annet).

5. Gjør det i praksis

Å implementere planen er kanskje den vanskeligste delen. Vi har alle støtt på planer, maler, prosesser og guider som er utviklet med de beste intensjoner – men som ingen bruker.

Slik øker du sjansen for at du får med deg folk på laget:

  • Inkluder det i mandagsmøtene: Hva skal gjøres og hvem skal gjøre det i uken som kommer.
  • Gi noen hovedansvar: La noen være innholdsansvarlig som sørger for at alt innhold blir skapt og distribuert til rett tid.
  • Fordel oppgavene: Sørg for at det er flere som deler på ansvaret. Å skape godt innhold tar tid, se til at ingen får mer å gjøre enn hva som er realistisk og gjennomførbart.
  • Sett skriftlige frister: «Så snart som mulig» er ingen frist, sett datoer. Folk har en tendens til å ta det mer på alvor dersom det er skriftlig.

Som sagt, det finnes ingen fasit, og planen trenger ikke være avansert, men den må eksistere skal det bli noen fremgang. Det beste du kan gjøre, er å begynne et sted. Og husk: ikke la planen bli for rigid, mye kan skje i løpet av ett år, så gi rom for fleksibilitet.

Lykke til med planleggingen av 2015, og om du trenger hjelp med innhold, spør oss!

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager