Henrik holder opp stopp-skilt

Vanskelig å få folk til å stoppe opp for å lytte? Fortvil ikke – få de beste tipsene fra en profesjonell tekstforfatter. Les videre for å finne ut hvordan du tiltrekker leserne.

Skal du selge noe, har du kanskje lært stegene i AIDCA-modellen: Attention, interest, desire, conviction og action. Men å bruke dem kan være lettere sagt enn gjort.

For mens bilder eller design bruker farger og motiver for å skape stoppeffekt, hvordan fanger du egentlig oppmerksomhet med ord?

Her er de 6 beste tipsene som hjelper deg på vei.

1. Skriv en tittel som gjør at folk bare lese videre

3o6ZthWzyoIzSknltu.gif

Det er ingen hemmelighet at en god tittel er det aller viktigste om teksten din skal vekke interesse. Reklameguruen David Ogilvy mente at kun 1 av 5 personer leser mer enn tittelen.

Skal du fange oppmerksomhet med tittelen, vær presis. Bruker du formen til en av disse titlene, får du folk til å klikke.

  • Oppskrift: «Slik lager du verdens beste lasagne»
  • X tips for Y: «6 tips for å lage himmelsk lasagne»
  • Spørsmål: «Lager du lasagnen på riktig måte?»
  • Enkelhet: «Den aller enkleste måten å lage lasagne»
  • Forklaring: «Derfor smaker lasagnen bedre når du lager den på denne måten»
  • Sparing: «Spar 20 minutter på kjøkkenet med denne lasagneoppskriften»

Ble du sulten på lasagne nå? Beklageligvis kan jeg ikke vise deg noen magisk lasagneoppskrift – men vår oppskrift på å skrive gode titler får du iallfall.

2. Slå som Muhammad Ali

2 ali.gif

Altså, ikke bokstavelig talt. Men du har likevel noe å lære fra boksingens verden, nemlig å umiddelbart følge opp det første slaget med et nytt. Rett etter tittelen må du by på innhold og et budskap som har verdi for leseren.

Sørg for at det mest interessante står over «bretten» – altså at det er synlig før du må begynne å bla eller scrolle. Undersøkelser fra Nielsen Norman Group viser at leserne dine har lite tålmodighet, og du har kort tid på å lede leserens oppmerksomhet til interesse.

3. Diriger leserne

3 dirigere.gif

Samfunnet har lært oss å følge instrukser. Hver dag gjør du som du blir fortalt, når du får beskjeder som «skyv døren», «skriv inn koden», eller «varm opp ovnen til 225 °C, og stek pizzaen i 13-15 minutter».

Dirigerer du leserne, er sjansen stor for at de gjør som du sier. Enten det er på Facebook, i en ingress eller i en annonsetekst – fortell dem klart og tydelig hva du vil at de skal gjøre. Som i ingressen til dette blogginnlegget, der du ble fortalt: «Les videre for å finne ut hvordan du tiltrekker leserne.»

4. Stiller du retoriske spørsmål?

4 spm.gif

Hva skulle en tekstforfatter gjort uten retoriske spørsmål? Funnet andre måter å få leseren til å tenke, er svaret – men svaret er ikke poenget.

Retoriske spørsmål fungerer nemlig fordi de får deg til å tenke. De motiverer og engasjerer leseren, skriver Persuasive Litigator. Et spørsmål inviterer deg til å finne ut mer, og nysgjerrige som vi er, biter vi på.

Vet du hvor og når du treffer leseren, kan du skape stoppeffekt med noe så enkelt som ett ord og et spørsmålstegn:

  • Sulten?
  • Trøtt?

Nysgjerrig? Les også: Hvordan kan spørsmål gjøre tekstene dine bedre?

5. Lag blikkfang i teksten

5 blikkfang.gif

Gjør det enkelt for leseren å oppdage det du vil – pass på at teksten er lett å skanne.

Bruk hyppige avsnitt, linjeskift eller punktlister. Kanskje utheve skrift i bold, også? Da former du teksten på en måte som trekker lesernes blikk til de viktigste delene.

Et annet triks for å lage blikkfang, er å bruke tall og tegn: La oss si at anslagsvis 70 % av leserne i dette blogginnlegget kommer til å stoppe opp ved denne setningen, nettopp på grunn av det. Var du en av dem?

P.S. Alle stopper opp for å lese det som står som i et P.S.

6. Bruk påvirkningsprinsippene

VbMASr7IyyeFa.gif

Verdens fremste ekspert på innflytelse og påvirkning har også noen gode råd å gi deg. Blant Robert Cialdinis 6 innflytelsesprinsipper, finner du:

  • Sosiale bevis: Vi trekkes mot det som er populært, eller det andre gjør eller liker. For eksempel: «Det nye trikset alle i markedsføringsbransjen bruker»
  • Autoritet: Eksperter har større troverdighet. Det er derfor du stoler på at det som blir sagt her stemmer. For eksempel: «PR-ekspert advarer bedrifter mot ny Twitter-trend»
  • Knapphet: Har du lite tid, eller blir fortalt at det er lite av et produkt, tvinges du til å ta stilling til det med en gang. For eksempel: «Supertilbud på iPad – kun i dag!»

Hadde ikke prinsippene vekket oppmerksomhet, hadde de heller ikke hatt påvirkningskraft. Bruk dem for alt de er verdt – i titler, annonser, sosiale medier, nyhetsbrev eller andre steder.

Sette bort skrivejobben? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg å skrive tekster som målgruppen har lyst til å lese.

– Henrik Norem, tekstforfatter i HvabeHager