Drømt om å klone deg selv for å rekke å produsere alle tekstene og innholdet du ønsker? Mens vi venter på at det lar seg gjøre: Oppdag 5 måter kunstig intelligens og ChatGPT vil gjøre tekst- og innholdsproduksjonen (og livet ditt!) langt enklere.

Tidsklemma kniper. Å skulle produsere engasjerende innhold i alle kanaler – fra nettside til SoMe og e-post – krever sin superhelt. Du kan formelig høre lyden av dårlig samvittighet.

I feel you, kompis. Jeg kjenner så altfor godt til det selv. Derfor har jeg omfavnet mine nye bestevenner: AI og ChatGPT. I denne saken har jeg lyst til å spleise dere. Men først, la meg fremsnakke ChatGPT og noen av dens kule egenskaper. Og hvordan verktøyet kan revolusjonere måten du jobber med tekst- og innholdsproduksjon på – enten du er markedsfører, rendyrket tekstforfatter eller er gründeren som gjør litt av alt. 5 måter du kan bruke ChatGPT for sikre deg innholdsproduksjon på speed:

1. Klar, ferdig, idébonanza – bli inspirert på et blunk med ChatGPT

Du vet du skal skrive om stekepanner, skulderplager eller tips for budsjett-sommerferie med smårollinger. Men utover det, står det stilt. Du våknet visst ikke opp i det kreative hjørnet i dag. ChatGPT, derimot, har permanent adresse i dette hjørnet, så det er bare å sette hen på saken. Du kan ganske enkelt be om 10 eller 100 ideer til vinklinger på en sak om teamet du har i tanken, og voilà!

 

2. Hopp over den vanskelige delen – the shitty first draft

Det tyngste med å skrive? Å komme i gang. Jeez … Du stirrer tomt inn i skjermen. Sveiper innom alle unngåelsesstrategiene i boka: sjekker LinkedIn og e-post, fyller kaffekoppen, vanner kaktusen og forstyrrer kollegaen. Eller du skriver, vurderer kritisk, sletter, sukker – og rykker tilbake til start.  Da kan du heller la ChatGPT ta over denne første, tungrodde biten.  Be skriveroboten om å skrive noen forslag til en ingress. Eller titler. Eller lage strukturen på blogginnlegget. Eller et utkast til hele saken. Mulighetene er uendelige. Når du nå har et (shitty) førsteutkast, kan du selv ta det videre. Tilføre din egen finesse, ekspertise og skrivestemme.

3. Utnytt research-assistenten din

Selve tekstskrivingen er bare én del av jobben når du skal produsere innhold. Først må du jo gjøre research. På tematikk, konkurranse, målgruppe og pain points – for å nevne noe. Du kan enkelt be ChatGPT om fakta, statistikk, historie, sitater og annen bakgrunnsinfo, og se hvordan den, raskere enn lynet, returnerer med det du ba om. OBS! Husk at ChatGPT har en indre lystløgner. Ikke ta faktaen den presenterer for god fisk, men sjekk alltid at det er korrekt før du tar det videre.

4. La ChatGPT optimalisere for søkemotorene

Produserer du innhold på nett, tipper jeg at god synlighet i Google står høyt på ønskelista. Men søkemotoroptimalisering er et eget fagfelt, så med mindre du er SEO-ekspert selv, kan det være overveldende mange ting å huske på. Dette kommer jo i TILLEGG til at teksten skal svinge, synge og selge. Da er det bare å spørre SEO-kollegaen din, ChatGPT. Den kan nemlig gjøre både research på søkeord, generere søkemotoroptimaliserte metatekster, optimalisere titler og mellomtitler. Og også foreslå hvordan du bør krydre tekstene med søkeordene for å få optimal effekt.

5. Chat GPT finpusser og polerer innholdet for deg

Det er i redigeringen at gulltekstene blir til. 100 %. Men dette tar også tid, krever laserfokus og at du er i rette skrivemodus. Fokusert skriving er ChatGPTs modus operandi. Så bare mat inn teksten din, så vil den enkelt identifisere grammatiske feil, foreslå forbedringer i setningsstrukturen – og til og med tipse deg om mer engasjerende ordvalg. Det kan spare deg for plenty tid. Det er ikke lenge siden skriveroboten produserte helt ok, men livløse og grå tekster. Nå evner den i større grad å ta i bruk sansespråk for å gjøre språket mer levende og «sticky».

 

Men merk deg: Det funker ikke alltid like godt. Noen ganger kan det fremstå som en flokk enhjørninger har kastet opp regnbuer over hele teksten. Men stadig oftere lar jeg meg imponere over tekstene ChatGPT skriver.

Husk også: For å få ChatGPT til å briljere for deg, må du vite hvordan du fôrer verktøyet med riktig input, og hvilke kommandoer du skal gi den. Har du eksperimentert uten å lykkes, er det antagelig et tilfelle av «shit in, shit out».

 

Likte du det du leste? Herlig! Da bør du også laste ned gratis kræsjkurs i ChatGPT – 17 kommandoer som setter fyr på tekst- og innholdsproduksjonen.

 

Og du, lyst til å bli bedre kjent med din nye bestie? Lære mer om hvilke fremgangsmåter og kommandoer som funker, så du kan ta i bruk AI for å produsere innhold i turbofart? I juni 2023 planlegger vi i HvabeHager en praktisk, digital workshop om ChatGPT og tekstproduksjon, hvor du lærer nettopp det. Skriv en e-post til skriveskolen@hvabehager.no med «ChatGPT + meg = dream team» i emnefeltet, så får du mer info og invitasjon.

PS Jeg fikk drahjelp av ChatGPT til å skrive dette blogginnlegget, og mer enn halverte tiden jeg ellers ville brukt. For at du ikke skal spekulere og tro noe som ikke stemmer, så kan jeg røpe hvordan jeg brukte det: Ideene til punktene og hva de kunne handle om, fikk jeg fra roboten. Resten er moi. Og min eminente kompisleser, Guro. ❤