Coronavirus: markedsføring, salg, tips og råd

Når verden plutselig ble så annerledes, kjører vi business as usual? Og når alles oppmerksomhet er rettet mot unntakstilstanden vi er i, skal vi drive salg og markedsføring som vi pleier? Ja – og nei. Her er noen råd. 

I en situasjon så ukjent, er det ikke noe svar å sette to streker under. 

Samtidig har jeg skjønt at flere enn meg tenker på dette i disse dager, og har derfor lyst til å dele noen tanker. 

Det handler først og fremst om å redde menneskeliv. Samtidig ønsker vi å holde hjulene i gang så godt vi kan. Bedrifter og arbeidsplasser står også på spill. Og mens vi gjør det, må vi på samme tid ta hensyn til at coronaviruset har satt verden, Norge – og menneskene vi vil nå ut til – i en krisesituasjon.  

Her er 8 praktiske råd om markedsføring og kommunikasjon: 

 

1. Hvordan har målgruppa di det i dag?

Markedsføring og salg handler om å tilby noe som andre verdsetter. Det gjelder i onde som i gode dager. Men mange er redde for å fremstå som kyniske, som om de utnytter pandemi-situasjonen. 

Et viktig spørsmål er derfor: Hva er det målgruppa di verdsetter i dag?

En av mine kjepphester blir da mer dagsaktuell i dag enn noen gang: Sett deg inn i målgruppens ståsted. Hvem er det du vil nå – og hvordan har de det i disse dager? Hva står de i? Hva er de opptatt av? Kan de fortsette jobben sin mer eller mindre som før, eller er alt snudd opp ned? Vis respekt for at de kan ha hodet og prioriteringen et annet sted. 

Eksempel: Er målgruppa di småbarnsmødre, kan du være trygg på at mange av dem stresser med hvordan de skal aktivisere barna hjemme når barnehager og skoler er stengt.

Kanskje skaper dette en gyllen anledning til å vise at du forstår hva de står i, og til å bygge en relasjon? 

Bruk det du vet og det du kan tenke deg til. 

 

2. Ikke gå imot anbefalingene 

Åpenbart, men må nevnes: Ikke oppfordre til noe som er i strid med myndighetenes anbefalinger når det kommer til å forhindre smitte av coronaviruset. Det kan selvfølgelig føre til en kinkig situasjon for mange virksomheter, men her MÅ vi sette egen vinning til side for den store dugnaden. 

 

3. Ikke spill på frykt

Å spille på følelser er et velkjent triks i markedsføringsboka. Men å spekulere i folks frykt og bekymring knyttet til COVID-19 og situasjonen vi er i, er uetisk. Konkurranser som oppfordrer til å tagge venner for å vinne Antibac, er med andre ord IKKE innafor. 

 

4. Gjør det mer tidsaktuelt om du kan

Det er ikke sikkert at salgsargumentene som var effektive for noen uker siden, er de du bør bruke i dag. Kanskje det du tilbyr er aktuelt på andre måter, slik at du nå bør ha en annen innfallsvinkel? Kanskje har coronaviruset ført med seg nye behov du kan løse? 

Kan du oppdatere salgsargumentasjonen og gjøre den mer aktuell, gjør det. Vis verden hva du kan bidra med akkurat nå. 

Eksempel: Er du ryddekonsulent, kan du gjette deg til at mange i disse dager faktisk har anledning til å gå i gang med det store hjemmeprosjektet. Det som ellers aldri kommer høyt nok på prioriteringslista. Bruk den innsikten. Her har du mulighet til å justere og gjøre budskapet mer aktuelt og treffende. 

 

5. Gi nytte, inspirasjon og verdi

Selv om folk er i hamstremodus på Rema, er det ikke sikkert de er så opptatt av shopping og salg. Kan du dele mer av godt innhold – som tips, råd, inspirasjon og trender – kan det være en fin måte å fortsatt holde seg aktuell på. Folk bruker mer tid enn vanlig foran skjermer, og de trenger adspredelsen. Derfor er godt innhold i vinden som aldri før. 

 

6. Tilpass budskapet – og finn balansen

Tenk gjennom hva du har gående av annonser og lignende. Det trenger ikke være snakk om store justeringene, men ta frem det du har og se det med dagens øyne. Kanskje oppdager du noe du vil endre? Eller passer det seg å inkludere noen ord om situasjonen?

 

7. Vurder nye muligheter

Kanskje deler av virksomheten må trappes ned. Kanskje frigjør det ressurser til nye muligheter som åpnes? Kan mer gjøres digitalt? 

For å bruke HvabeHager eksempel: All kursvirksomhet og undervisning vi skulle hatt for bedrifter i ukene fremover, er avlyst. Det er selvfølgelig et tap for oss. Samtidig er nettkurset vårt, Skriv så du får JA, mer aktuelt enn noen gang. 

Vi har derfor pakketert Skriv så du får JA-kurset for å passe grupper og hele bedrifter. Slik kan virksomheter med ansatte som plutselig har mer ledig tid enn før, fylle hjemmekontor-timene med kompetanseheving de uansett har bruk for. 

Tirsdag 17. mars har vi planlagt et gratis lynkurs på nett. Mye av innholdet blir som tenkt, men vi vil også tilpasse kurset for å gi deltakerne mest mulig verdi med tanke på denne tematikken. Om du er nysgjerrig på det, meld deg på lynkurset her.  

Vi jobber også for å utvikle andre virtuelle kurstilbud, fordi vi tror at flere vil ha behov for det enn våre klasseromskurs fremover. 

Hvordan er det i din bedrift? Hvilke muligheter og markeder er verdt å utforske fremover?

 

8. Vis åpenhet ut mot kundene

Hvordan vil dere jobbe fremover? Vil tilbudet bli begrenset eller kan dere levere som før? Og hvilke tiltak har dere selv satt i gang? Mange sender i dag ut e-poster med informasjon til sine kunder. Det gir kundene trygghet. Dersom dere er i en vanskelig situasjon, vær åpen om det fremfor å late som ingenting. 

Forsøk samtidig å beholde optimismen, for sånt smitter også (!). 

For å oppsummere: 

  • Se leseren på andre siden av skjermen – vær et medmenneske. 
  • Bak ekstra omtanke inn i budskapet. 
  • Husk at det handler om levebrødet ditt, så ikke ha dårlig samvittighet for at du ser nye muligheter i markedet. 

Er det noe vi kan hjelpe deg med i disse dager? 

Vi er i en heldig posisjon fordi jobben vår kan gjøres fra hjemmekontor. Kapasiteten kan bli noe begrenset, da vi er flere med barn hjemme, men vi vil gjøre det vi kan for å bidra med best mulig. 

Så om du trenger ekstra tekst- og kommunikasjonshjelp i tiden fremover, snakk med oss. 

Gode tanker fra Camilla (som for tiden befinner seg trygt plassert i hjemmekarantene etter utenlandsopphold):-)