*Dette superglossy illustrasjonsbildet :point_up_2:er laget av kunstig intelligens.

ChatGPT og kunstig intelligens kan forenkle skrivejobben. Men tro for all del ikke at de strålende tekstene vil skrive seg selv fremover. Disse 5 ferdighetene bør du som er tekstprodusent eller markedsfører ha kontroll på.

Du vet kanskje jeg er pro ChatGPT? 

Hvis ikke, så skal du vite at jeg heier på at du skal hive deg på toget og dundre på med testing, prøving, feiling og øving. Utnytt den nye markedsassistenten din for alt den er verdt. Det ville vært innmari dumt å la være. 

For det kommer til å bli folksomt på det toget, og flere står i kø på neste stasjon. Dessuten, om du jobber med tekst og markedsføring, vet du at det å skrive handler om mer enn å formulere pene setninger i et dokument. Det handler like mye om det som skjer før. Og etter.

Så hvis du virkelig vil ha et forsprang i tiden som kommer, vil jeg råde deg til å øve på disse ferdighetene som kunstig intelligens – enn så lenge – ikke mestrer.

 

1.  Ha strategiske baktanker

En tekst uten mål er jo en tekst uten mening, så definer et mål. For hvordan skal du ellers kunne måle effekten og vite om det traff? Spørsmålet er: Hvorfor skriver du – egentlig? Hva er tanken bak? (Nei, det å få ut noe på LinkedIn fordi det er så jæskla lenge siden sist, er ikke godkjent som et mål. Dårlig samvittighet, heter det.)

Er målet å bygge merkevare? Skape jubel og engasjement blant følgerne? Sørge for at det ljomer i kassa? Målet ditt henger gjerne sammen med en markedsføringsstrategi, som igjen er et resultat av en overordnet strategi og forretningsplan – og alt dette vet ChatGPT fint lite om.

Det leder meg elegant over på neste punkt.

 

2.  Kjenn businessen som din egen baklomme

Det er fordelen du har. Eller en av mange. Selv om du blir en riktig så avansert AI-bruker som fôrer systemet med alskens bakgrunnsinfo og kløktige kommandoer, så er det noe med erfaring. All den tid du har investert for å kjenne bedriften. Fra å studere faget og produktet til å sitte i kundemøter, lese opprørte kundeservice-henvendelser og spionere olmt på konkurrentene. 

Den kunnskapen er det vanskelig å overføre – så det er noe du må injisere i den AI-genererte teksten.

 

3. Rediger ChatGPT-gråstein til gull

Jo da. ChatGPT er noe jeg aldri har vært – lærerens gullelev i grammatikkfaget. Den kan skrive korrekt og feilfritt, og den kan hjelpe deg med å fikse, rette og stramme. 

Supert! 

Det er bare synd at grammatisk korrekt ikke = god tekst. Ikke i nærheten en gang.

Det er i redigeringen at gullet blir til. Der straighte tekster blir levende, de personlighetsløse får et ansikt – og de som er sånn 70 % gode blir en stolt 97 %. Perfekt blir teksten aldri, så den ambisjonen kan du bare parkere først som sist.

Det krever litt av deg og meg, vi som jobber med tekst og markedsføring.

For det første må vi vite hva som gjør en tekst bra, og så må vi kunne flikke, fikse og pynte til den skinner. Til teksten matcher både merkevaren, målgruppa og skrivestemmen – og er spisset for å treffe blink (se punkt 1.)

Sidenotat: Her om dagen fikk jeg en e-post fra ei som spottet en og/å-feil (av alle ting!) i et nyhetsbrev jeg hadde sendt ut. Det var skrevet av meg – 100 % – men jeg hadde kjørt teksten gjennom ChatGPT, med en «Rett kun feil og ikke våg å røre språket mitt»-kommando. Og den misset tydeligvis denne. Så heeelt trygge kan vi altså ikke være på dens grammatiske ferdigheter heller.

 

4.  Fra robotskvalder til The Voice

Her er min spådom: 

Nettet kommer snart til å flomme over av generisk innhold. 

Det blir et skille mellom de som produserer dét – og merkevarene som har en tydelig, unik og gjenkjennbar tone of voice/skrivestemme. Det er den siste gjengen som vil lykkes med å differensiere seg og få med seg publikum. Det er de som vil bli hørt i mylderet av robotskvalder. 

Folk vil følge deg, ikke bare på grunn av hva du skriver om, for det vil det være mange andre som også gjør – men måten du gjør det på.

Som du sikkert har lagt merke til, har ChatGPT sin egen stil. 

Stiv og awkward, med en litt amerikansk undertone. Tekstene blir mildt sagt personlighetsløse. Jo da, du kan be den om en mer avslappet, festlig eller muntlig stil, og så blir den med på leken. 

Men skal folk gå mann av huse for å lese nettopp dine tekster, så må du sette DITT preg på dem.

 

5.  Følg med i timen

Skal du fortsette å ha et fortrinn, nytter det ikke å blunke. Neida, så gæli er det ikke. Men det skjer mye nytt på AI-fronten hele tiden. Selv om jeg ikke er redd for at kunstig intelligens vil ta over jobbene våre med det første, så får vi garantert konkurranse fra andre markedsførere – som mestrer kunstig intelligens. 

Jeg på min side vil gjøre mitt for å få med meg AI-nytt som er relevant for oss tekstprodusenter og markedsførere – så jeg kan dele det videre med deg. 

Her er noen måter i hoppe på hesten: 

PS Jeg fikk drahjelp av ChatGPT til å skrive dette blogginnlegget, og mer enn halverte tiden jeg ellers ville brukt. For at ingen skal spekulere og feilaktig tro at dette er robotoppgulp, kan jeg røpe hvordan jeg brukte det: Ideene til punktene og hva de kunne handle om, fikk jeg fra roboten. Resten er all me. Og min eminente kompisleser, Guro. ❤