Innholdsmarkedsføring

Når jeg forteller at jeg er tekstforfatter, ser folk ofte for seg at jeg sitter hele dagen og pønsker ut en fiffig annonseoverskrift eller skriver morsom dialog til en reklamefilm.

Jo da, det hender det også. Men det er en overraskende liten del av jobben vi gjør her på kontoret. Og enda mindre tror jeg det kommer til å bli av det framover.

På lag med leserne

Når folk spør, pleier jeg å svare at jeg produserer innhold for bedrifter, uten at det nødvendigvis gjør noen så mye klokere. Men det er altså det jeg gjør – forsøker å lage godt innhold, hovedsakelig på nett, som hjelper bedrifter, organisasjoner eller institusjoner med å bli synlige. Og som med godt og forståelig språk gir leserne (kundene) den informasjonen og hjelpen de er ute etter.

Innhold i mange former

Hva slags innhold da, spør folk gjerne. Det kan være ny tekst på en nettside, å drifte en blogg eller skrive nyhetsartikler, nyhetsbrev, kundemagasiner eller pressemeldinger for våre kunder. I praksis betyr det at jeg kan skrive en blogg om det siste innen fertilitetsbehandling før lunsj, en artikkel om fordeler med korttidsleie av truck etter lunsj og en guide til unge boligkjøpere for en bank dagen etter.

Relevant for leseren

De siste årene har både markedet, bedriftenes behov og reklamebransjen endret seg. Nå snakkes det om content marketing, som defineres som «å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, beholde og engasjere en klart definert og forstått målgruppe – for å drive frem lønnsom kundeoppførsel».

Kort sagt, nå holder det ikke lenger med fancy design og et artig ordspill, du må også ha noe på hjertet og klare å si det på en interessant og forståelig måte – på en plattform der målgruppen din er.

En tekstforfatters drøm

For en tekstforfatter kan det knapt bli bedre. Nå er det innholdet som står i fokus: historiefortellingen, ordene, holdninger, budskapet. Relevant redaksjonelt innhold i mange kanaler. Det er akkurat dette vi i HvabeHager har drevet med i flere år nå, uten at vi visste at det skulle bli det nye store.

Litt krevende er det også, for det er alltid mye å sette seg inn og ofte på kort tid, men én ting er sikkert – vi har aldri en kjedelig dag på jobben.

– Anna Lian, tekstforfatter i HvabeHager