Bruk nøkkelord for søkemotoroptimalisering

Nøkkelord og nøkkelordfraser kan hjelpe deg høyere opp i søketreffet. I gamle dager kunne du pepre nettsiden din med nøkkelord, og søkemotoren gav deg god ranking. I dag har det motsatt effekt. Så hva kan du da gjøre?

Her får du 6 enkle, men effektive metoder du kan lure flere nøkkelord og fraser inn i teksten – uten at leseren vil legge merke til det.

1. Bruk punktlister

Punktlister er et godt sted å plassere nøkkelord. De trekker leserens oppmerksomhet, og de er lette å scanne og lese. Sørg for at du har mer tekst som inneholder nøkkelordene/frasene på samme side. Slik skjønner Google at det ikke bare er en oppramsing, men at det faktisk skrives noe om emnet der.

2. Ha ulike nøkkelord for ulike sider

Mange nettsider promoterer flere ulike tjenester eller varer, og disse har gjerne vidt forskjellige søkeord de ønsker å bli funnet på. Hvis strukturen på nettsiden tillater det, fordel innholdet slik at du kan fokusere på et par søkeord/søkeordsfraser per side. Det blir mer naturlig å lese, i tillegg er det lettere for Google å skjønne hvilke ord som er i fokus.

3. Fordel nøkkelordene inn i ulike setninger og/eller avsnitt

Søkemotorens «spiders» ser ikke på punktsetting, punktlister eller avsnitt når de avgjør hvordan du rankes. De ser bare bokstavene. Derfor kan nøkkelordene bli skilt med komma, punktum eller avsnitt. Leserne vil bare se teksten som naturlig, mens robotene vil se nøkkelordfraser.

Eksempel: «Trenger du hjelp til å skrive god tekst? På nett er det spesielt viktig å tenke på…»

Google ser ikke spørsmålstegnet, og vil lese det som “tekst på nett”, “god tekst på nett” eller “skrive god tekst på nett”. Det krever litt øvelse, men bruker du denne metoden kan du gjenta en frase flere ganger uten at det virker påfallende.

4. Lag spørsmål i førsteperson

Nøkkelordfraser uttalt av førsteperson har god virkning fordi vi ofte bruker slike fraser når vi taster inn i søkefeltet. Men det er vanskelig å få til i praksis fordi det ikke faller seg naturlig. Ofte vil man velge å skrive «tekst til din nettside» fremfor «tekst til min nettside», selv om sistnevnte kan fungere bedre. Løs utfordringene ved å formulere frasen som et spørsmål og plasser det i hermetegn.

Eksempel: «Hvordan kan jeg skaffe godt innhold som kan øke trafikk til nettsiden min?»

Lag en egen seksjon med FAQ der du skriver og svarer på slike spørsmål, eller bruk dem i den vanlige nettsideteksten som alternativ til tradisjonelle undertitler.

5. Inkluder søkeord i referansene

Kanskje har du utsagn fra fornøyde kunder på din nettside? Det er et utmerket sted å snike inn ekstra nøkkelord. Det er ikke alltid det faller seg naturlig for de som skriver referansen å bruke navnet på tjenestene eller produktet ditt. Be dem om tillatelse til å skyte dem inn i teksten der det faller seg naturlig.

6. Inkluder negative nøkkelord

Noen ganger kan det være lurt å optimalisere med negative søkeord. Jeg bruker meg selv som eksempel her. Ta frasen «billig tekstforfatter». Jeg er ikke spesielt dyr, men har ikke lyst til å posisjonere meg selv som billig heller. Jeg må likevel ta med i betraktningen at flere potensielle kunder vil søke etter nettopp «billig tekstforfatter». En måte jeg kan lure dette inn, er ved å skrive noe om det faktum at det ikke nødvendigvis er mer lønnsomt å leie en billig tekstforfatter selv om det utgjør en mindre utgift, da det er kvalitet som skaper salg. På den måten får jeg «billig tekstforfatter» inn i teksten uten å kalle meg selv for billig.

OBS! Husk at de negative søkeordene må være relevant, ikke bare noe du skriver for å lokke. Trafikk i seg selv har ingen hensikt, det du vil ha er kunder som kan være interessert i det du har å by på.