Nyhetsbrevets viktigste suksessfaktor

Hva er det aller viktigste du må tenke på hvis du ønsker å oppnå suksess med å sende nyhetsbrev? Et godt nyhetsbrevprogram? Stilig design? Velskrevet innhold? Unike fordeler for mottaker?

Disse er alle viktige for å lykkes, men svaret er ingen av dem. Den viktigste suksessfaktoren er tillit.

Tillit

Så tidkrevende å bygge, så fort gjort å ødelegge. Har du ikke tillit, ramler du fort i kategorien søppelpost.

«Søppelpost er det samme som at en fremmed skulle komme og skrike deg rett opp i ansiktet», sier Seth Godin.

Jeg sier meg enig. Du kan skrike og håpe at folk ikke putter propper i ørene. Eller du kan få dem til å ville høre på deg ved å være redelig og kommunisere på en respektfull måte.

Avspeiler avsenderen

E-postmarkedsføring påvirker hvordan mottakerne oppfatter firmaet ditt. De vil ikke skille mellom nyhetsbrev og firma. Nyhetsbrevene representerer firma, og i innboksen din er det firmaet. Sender du ut e-post til mottakere som ikke har sagt at de ønsker å motta, eller du opptrer uetisk på andre måter, kan du vente sterke negative reaksjoner.

Disse er alle viktige for å lykkes, men svaret er ingen av dem. Den viktigste suksessfaktoren er tillit.

Tallene taler

  •  32% oppgir at de har sluttet å handle med selskap som oppfattes som uetisk via e-post.
  •  50% sier at god etisk e-postmarkedsføring har påvirket dem så positivt at de har handlet både i nettet og i butikk.
  •  73% mener at det aldri er OK å motta markedsføring via e-post fra noen man aldri har vært i kontakt med.

Tall fra Marketing Sherpa

Det burde være tre gode nok grunner til å ofre etikken en tanke før du begynner å planlegge design og innhold.

Så hvordan kan du skape tillit gjennom nyhetsbrevene?

  • Regel nr én: Send bare til mottakere som har bekreftet at de ønsker nyhetsbrev fra deg, eller som du har en kunderelasjon til. Det gjelder også venner og familie. Ikke ta for gitt at de vil stå på listen, spør dem først.
  • Benytt deg av dobbel «opt-in», det vil si å bekrefte abonnementet ved å klikke på en lenke som blir tilsendt i e-post. Slik unngår du at noen melder på andre enn seg selv.
  • Ikke la noen andre bruke registeret ditt!
  • Gjør det enkelt å melde seg av, helst med en link i selve nyhetsbrevet. Respekter avregistrerte brukere.
  • Ved påmelding, gjør det tydelig hva nyhetsbrevene vil inneholde, og gjerne også hvor ofte de sendes ut.
  • Kontaktinfo må med i brevet, men gjør det tydelig også i avsenderfeltet hvem avsender er.
  • Ikke lur mottakerne. Lokketibud og luretitler skaper kanskje høyere åpningsprosent, men færre fornøyde lesere. Hold innhold ærlig og løfter hellig.

Tillit skaper salg

Bruker du nyhetsbrev på en god måte, vil du kunne bygge tillit og styrke forholdet mellom deg og kunden. Tillit er ikke en bonus, det er et must, og du vil oppdage at det lønner seg. Får du kundene til å stole mer på deg enn på konkurrenten, vil de velge å kjøpe fra deg, også dersom dine priser skulle være litt høyere.

Tenk selv, hvem du ville foretrukket å handle fra? Selgeren du selv har oppsøkt, og som gjennom tid har vist seg både ærlig og troverdig, eller en av dem som stadig og uoppfordret brøler etter deg på gata?