Eh, jeg skriver?! Et ærlig forsøk på å forklare hva jeg gjør – og hvorfor jeg elsker det.

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg gjør – som tekstforfatter. Som regel blir jeg svar skyldig. For hva gjør jeg egentlig når jeg skriver på vegne av en kunde? Og hva er det med tekst – og skriving – som virker så … mystisk for folk? 

Det var enklere da jeg jobbet som journalist. Alle vet sånn cirka hva en journalist gjør. De setter seg inn i et aktuelt tema, intervjuer forskjellige folk, kryssjekker forskjellige fakta, og presenterer saken sånn noenlunde objektivt. 

Som tekstforfatter gjør jeg mye av det samme. Jeg har det bare mye, mye morsommere. Skrivelivet mitt er også – tør jeg påstå – litt mer krevende (i alle fall deler av det). La meg prøve å forklare hvorfor. 

Ord er litt som magi

Vi tar det morsomme først. Hver dag løser jeg konkrete utfordringer – kun ved hjelp av ord. Det starter med en famlende henvendelse, om noe a la dette:

  • «Du, vi må lage en film og trenger et manus»
  • «Hjelp, vi må fylle nettsiden vår med innhold!»
  • «Vi vil bli sett og hørt – og gjerne skille oss litt fra konkurrentene våre. Kan du hjelpe oss å finne VÅR stemme
  • «Vi har store ambisjon, og masse på hjertet. Kan du hjelpe oss å få frem budskapet
  • «Hvordan får vi formulert disse løse tankene om til en stram strategi

Jeg kan som regel si: «Klart jeg kan». Tekst er nemlig et kreativt og strategisk verktøy som kan brukes til så mangt. Det har en unik tankeskapende og tankeryddende evne, som aldri slutter å fascinere meg. Ord er faktisk litt som magi. Akkurat det kommer jeg tilbake til senere.

Å grave etter gull

Når jeg har gravd meg litt ned i materien, og finpusset meg frem til et resultat, får jeg ofte en begeistret tilbakemelding i retur: «Dette er gull!». «Du får det til å virke så lett!» 

Vel …  

Det er mange som synes det er krevende å finne de riktige ordene, å fatte seg i korthet eller å finne sin skrivestemme.  Det er jo derfor de kommer til oss. 

Mange tror jeg kan trylle. Det er selvfølgelig ikke (helt) sant. Jeg kan noen triks, men jeg kan først og fremst sjonglere mange baller. Det bringer meg over til den mer krevende delen av yrket mitt.

Valg, valg, valg

Som tekstforfatter er det tusen ting jeg må ta hensyn til. Å skrive er en sammensatt virksomhet, og et fag som krever både tid – og flid. Gode tekstforfattere har ofte brukt mange år på å lære seg håndverket. 

Det finnes få raske løsninger eller fasitsvar. Å finne den åpenbare(nde) inngangen, den logiske strukturen og den overbevisende avslutningen, er en krevende øvelse. Hver dag, hvert oppdrag, handler om å pløye seg gjennom et gedigent vell av språklige virkemidler.

  • Bør jeg beskrive, argumentere, referere, engasjere eller informere i dette tilfellet? 
  • Hvem skriver jeg til? Og hvor skrives det fra? 
  • Hvilken stemme og tone er rett i dette tilfellet?
  • Hvilke konvensjoner for godt og korrekt språk gjelder i dette miljøet, i denne kanalen, på denne plattformen – på akkurat dette tidspunktet? 
  • Er teksten tilpasset SEO? (jeg hadde faktisk en helt annen tittel på dette blogginnlegget – inntil en kollega gjorde en kompissjekk av teksten min) 
  • Oi! Disse faktaene må jeg dobbeltsjekke. 
  • Hva var det teksten skulle oppnå, igjen?

Puh.

Tekst som treffer

Som tekstforfattere prøver, føler og famler jeg meg frem hver dag. Jeg vet som regel hvor jeg skal, men ikke alltid hvordan jeg kommer meg dit. Det er det som gjør det så spennende! Og meningsfult. For, «å drive med tekst» handler om så mye mer enn bare ord. For når strategien er klar, og kursen er staket ut for selskapet. Når filmen er vist og de ansatte – og ledelsen– er stolte. Når artiklene er publisert, og blir lest, likt og delt. Da vet jeg at jeg har bidratt med noe verdifullt.

Så! Å skrive er å velge – og virkemidlene er mange! Å skrive godt, er å velge smart. Det krever litt tid. Men jeg vet at den som legger omhu i skrivearbeidet, blir belønnet med tekster som treffer både nerver, nattbord og nyhetsfeeden.