målgruppen du skriver til

Noe av det viktigste når det gjelder effektiv kommunikasjon, er å huske på hvem du snakker til. Å vite hvem målgruppen er, er første skritt på veien. Neste oppgave er å finne ut hva de vil ha.

Folk generelt

Mer enn én gang har jeg opplevd at mine kunder sier at deres målgruppe er «alle». Der tar de feil. «Alle» er ingen målgruppe, ikke når vi snakker salg og påvirkning. «Alle» er folk generelt, og det kan være bestemor og hennes barnebarn, en arbeidsløs og en aksjemillionær, middelaldrende damer med fem katter og voksne menn med like mange motorsykler. Og alle i mellom. Folk generelt er en diffus gruppe. Så hvordan i alle dager kan vi kommunisere til dem alle med én og samme beskjed?

Vi kan ikke det.

Den ideelle kunden

Når kunder som bruker mine tekstforfattertjenester svarer at den de ønsker å snakke til, er «alle», bruker jeg å grave litt. En god innfallsvinkel kan være å spørre seg «hvem er den ideelle kunden?». Det får oss til å tenke i riktige baner og får oss på sporet av hvem det er vi først og fremst ønsker å nå ut til.

Enkeltpersoner, ikke en masse

Et nyttig triks er å se for seg den ideelle kunden, ikke i form av en menneskemasse, men som en ekte enkeltperson. La oss si at du selger helsekostprodukter på nett. Etter å ha spurt deg selv hvem den ideelle kunden er, har du innsett at det er en dame på rundt 45. Hennes barn har flyttet ut, hun har mer tid til å ta vare på seg selv. Hun er opptatt av å ha en sunn sjel i et sunt legeme, og har de senere årene åpnet mer opp for det alternative, både når det gjelder kropp og sjel. La oss kalle henne Grethe. Grethe har sine knapper, og det er de du ønsker å finne – og trykke på.

Kanskje kjenner du noen som Grethe, og når du ser henne for deg, vet du bedre hva du kan si for å overbevise. Så gjør det! Bryt målgruppen ned til Grethe, Hans eller Kjetil, og snakk direkte til dem.

Alle er ingen

Det leie med å gå inn for å snakke til alle, er at du ender opp med at ingen hører. Både språk og budskap blir diffust om du ønsker å gjøre alle til lags, og resultatet er at ingen egentlig bryr seg. Tenk selv, hvilke reklamekampanjer har fenget deg? Sjansen er stor for at den var skrevet til noen lik deg, ikke noen lik din svigermor. Og akkurat derfor er det stor sjanse for at din svigermor ikke har lagt merke til den samme reklamen.

Er målgruppen alltid viktig?

Hvis du vil selge eller påvirke, ja. Uansett hva du driver med, er det en fordel om du skaffer deg et godt bilde av hvem den ideelle kunden er. Det gjelder om du skal kommunisere ved hjelp av en brosjyre, ett nyhetsbrev, en nettside, en tv-reklame eller noe annet.

Årsaken er enkel: Hvis du ikke har et mål, hvordan skal du da treffe blink?

Les også Bruker du rett språk når du skriver på nett?