Still spørsmål i teksten

Synes du det er vrient å skrive gode tekster? Vil du lære en metode som veldig mange profesjonelle tekstforfattere benytter seg av? Her har du et enkelt triks som kan gjøre tekstene dine mer leservennlige og spennende.

Å stille spørsmål er et av de mest brukte virkemidlene en tekstforfatter kan bruke. Hvorfor? Så fremt det er spørsmål som er av en viss interessante for leseren, «tvinger» de ofte til videre lesning til svaret er funnet.

Skap nysgjerrighet hos leseren

Det morsomme med denne teknikken, er at før du presenterte spørsmålet, var leseren sannsynligvis ikke klar over at dette var noe han lurte eller burde lure på. Du plantet spørsmålet der, sammen med behovet for å finne svaret.

Hvordan fungerer så dette?

Blir vi konfrontert med et spørsmål eller en problemstilling, får vi automatisk lyst til å finne et svar. Det ligger i menneskets natur å skulle finne svar, slik er det bare. Jeg regner med at det er slik vi har kommet oss frem her i verden. Så når et spørsmål som fanger oppmerksomheten stilles i et salgsbrev, en artikkel eller et blogginnlegg, vil leseren derfor, i de fleste tilfeller, lese til han har funnet svaret. Har du som mål at tekstene dine skal bli lest? Da har du ingenting å tape på å forsøke denne teknikken.

Hvor kan jeg bruke denne teknikken?

Hvor kan du ikke bruke denne teknikken? Du kan bruke den i overskrifter, underoverskrifter, i avslutninger, call to actions, e-post, twitter, forum, blogginnlegg, artikler, reklamemateriell, salgsbrev osv osv. Selv er jeg en flittig bruker av spørsmål, og har i flere tilfeller hatt merkbart god effekt.

Vil du ha et eksempel på hvordan teknikken kan brukes? Les denne teksten en gang til, så vil du se flere.

NB! Jeg har overdrevet bruken av teknikken her, og anbefaler ikke at du bombarderer tekstene dine med spørsmål. Begrens bruken, det gjør det både mer naturlig, troverdig og antakeligvis mer virkningsfullt.

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager