Hvordan skrive god tekst på nett

 

Vil du skrive godt på nettet, er det visse hensyn du må ta. At teksten skal tilfredsstille både leser og søkemotorer er et av dem. Et annet viktig poeng er å huske at de fleste ikke leser i det hele tatt – de skanner.

Utålmodig, flyktig og ivrig med museklikkingen. De fleste kan kjenne seg igjen i dette i sin søken etter informasjon på nettet. Leserne bruker kun sekunder på å bestemme seg for om din sak er relevant eller ikke. Selv om få leser ord for ord, er det mulig å legge til rette for at leseren likevel får med seg det du har å formidle. Ta i bruk disse enkle prinsippene, og du kan gjøre store forbedringer med tekstene før du publiserer.

Kan det skumleses?

Vi har en overflod av informasjon å ta av, og derfor skanner vi for å spare tid. Et raskt overblikk og vi har gjort oss opp en mening om hvorvidt vi vil bruke tid på å lese mer i dybden. Dette får vi med oss når vi skanner:

  • Avsnitt
  • Beskrivende undertitler
  • Lenker
  • Punktlister
  • Uthevede ord

En tekst som kan skannes gjør at leseren raskt forstår hva teksten handler om. Leserens blikk er på jakt etter visse nøkkelord, som en bekreftelse på at saken omhandler det han eller hun søker etter. Sørg for at disse ordene kommer tydelig frem, også av hensyn til søkemotorene. Det kan være gjennom utheving, men og ved at de går igjen i punktlister, titler og lenker.

Skriv kort – og kom til poenget

På nett leser vi saktere, vi er utålmodige og vi forventer at poenget kommer først. Forkort teksten så mye du kan ved å sørge for at hvert ord teller. Gjør det ikke det, må det ut. Som regel kan du halvere antall ord i en tekst uten at det går utover innholdet. Må du skrive langt, begynn teksten med et sammendrag. Bruk den omvendte pyramide som mal, og pass på at det viktigste kommer først.

Skriv til leseren

Og hvem er det? Det burde du vite, det er din målgruppe. Istedenfor å se for deg målgruppen som en masse, se for deg en konkret leser og skriv direkte til han eller henne. Sett deg inn i mottakerens sted og vurder om det du skriver er relevant og interessant. Gir det svar på de spørsmål du selv ville hatt? Er svaret nei, bør du revurdere om det fortjener plassen. Er du usikker, send teksten til noen i målgruppen og be om å få ærlige tilbakemeldinger. I de fleste tilfeller kan du bruke en uformell tone. Skriver du «du», «dere», «jeg» og «vi», skaper du en større følelse av en dialog mellom mennesker. Husk at fokuset skal være på leseren, så bruk flere «du» enn «vi».

Bruk lenker

Lenker fungerer som uthevede ord, gir bedre lesbarhet og gjør relatert informasjon lett tilgjengelig. Ikke ta for gitt at leseren har kommet inn fra forsiden og har jobbet seg ned i hierarkiet av undersider. Ta utgangspunkt i at hver underside er en potensiell førsteside, og bruk lenker til å koble den sammen med det som er av relevant informasjon. Unngå lenker som «klikk her» og «les mer», men bruk heller lenketeksten til å fortelle hva som skjuler seg bak. Blinde og svaksynte får teksten i lenkene opplest for å kunne vite hvor de fører. Har du det i bakhodet når du skriver lenker, gjør du det enklere for både dem og alle andre. Av hensyn til både lesbarhet og søkemotoroptimalisering, bør du få viktige nøkkelord inn i lenketeksten.

Skriv for søkemotorene

Ønsker du å bli funnet i søkemotorene på spesifikke søkefraser, må du få dem inn på nettsiden gjentatte ganger – men ikke overdriv, det blir fort unaturlig. Husk at det til syvende og sist er leseren du skal overbevise, ikke Google. For å finne ut hvilke ord du skal optimalisere med, tenk på hvilke problemstillinger leserne har når de leter etter det du har å tilby. Husk at de ikke nødvendigvis bruker samme språk og fagord som deg, og at det ikke hjelper å optimalisere for «reiseoperatør» dersom folk søker etter «billig sydentur». Selv om du er fristet til å bruke spennende nyord, optimaliser med gamle, kjedelige og enkle ord, det er de folk kommer på i farten når de søker på nett.

Du kan også bruke Google AdWords Keyword Tool eller Google Trends for å finne ut hvilke ord og begrep folk søker mest på. Få de viktigste nøkkelordene inn i både overskrift, ingress, undertitler og brødtekst, og varier for å få god flyt i teksten. Søkemotoroptimalisering handler også om lenkebygging.

Den tekniske teksten

Vil du gjøre en ordentlig jobb med søkemotoroptimaliseringen, bør du også skrive og legge inn spesifisert metainformasjon som inneholder nøkkelord og nøkkelfraser som er viktig for deg. Metainformasjonen består i hovedsak av sidetittel, sidebeskrivelse og bildebeskrivelse. Denne legges inn i publiseringssystemet. Hver underside kan (og bør) ha sin unike tekst. Foruten sidetittelen, er disse småtekstene ikke synlig på nettsiden, men vises kun i søketreffet. Om disse er godt skrevet og godt optimalisert, er det ikke bare en fordel for synligheten, men kan også føre til at flere får lyst til å klikke på nettopp ditt treff. Lær mer om hvordan optimalisere metainformasjon.

Vil du lære mer om å skrive for nettet? Vi arrangerer bedriftsinterne og åpne kurs i nettskriving. 

Foretrekker du å sette bort jobben? Snakk med oss!