Driver du en mindre bedrift, kan det være vanskelig å forstå poenget med å hente inn noen utenfra til å gjøre tekstarbeid. Hvorfor ikke kutte kostnadene og gjøre jobben selv? Det er jo tross alt bare skriving, og det kan jo alle?

Du kan finne mange unnskyldninger for å unngå å leie en tekstforfatter: du kan gjøre det selv, ingen på utsiden vil forstå bedriften din, du har allerede tekst fra tidligere kampanjer og så videre, og så videre. Alle unnskyldningene er velkjente, ingen egentlig godkjente.

Et oppsving

Sannheten er at det å leie en tekstforfatter til å språkvaske, oppdatere og utvikle tekst til nettsider, nyhetsbrev, trykksaker og lignende, kan gi bedriften et realt oppsving. Det kan være i form av økt salg, mer trafikk til nettsiden eller høyere kjennskap blant kunder. Her er noen grunner til hvorfor det kan være lønnsomt å leie inn en tekstforfatter.

En tekstforfatter har perspektiv

Du kan selv være for nær din egen forretning til å kunne se den klart. Ofte blir man blind på egne produkt og tjenester, og bruker gjerne språk og termer som ikke blir forstått av målgruppen. Som utenforstående, vil tekstforfattere se bedriften slik kundene gjør, og kan dermed sørge for at teksten sier nøyaktig det som bør sies for å gjøre inntrykk, og som fører til at du faktisk påvirker målgruppen.

En tekstforfatter har erfaring

Du kjenner din bedrift og din jobb bedre enn noen andre. På samme måte kan en tekstforfatter sitt yrke bedre enn noen andre. Det er tekstforfatterens jobb å skape relasjon med kundene, og det er hun eller han som får dem til å forstå budskapet. Dette er universelle teknikker som med tilpasninger fungerer uavhengig av produkt og bransje.

En tekstforfatter holder deg oppdatert

Det som fungerte i 2007 fungerer ikke nødvendigvis nå. Det er en tekstforfatters jobb å holde tritt med de siste trendene i de ulike mediene, tradisjonelle og sosiale. Leier du en tekstforfatter får du ikke bare godt skrevet tekst, men også hjelp til å velge hvilke kanaler som er mest hensiktsmessige å bruke i det aktuelle prosjektet.

En tekstforfatter kan spare deg for penger

Mange ser på det som en utgift de kan unngå, men hva er alternativet? At du eller noen av dine ansatte forsøker å gjøre jobben selv? Det ender gjerne med dobbelt tidsbruk og et halvveis resultat. Din tid er verdifull, så bruk den på det du er best på, og overlat tekstforfatterarbeidet til profesjonelle.

Er du nysgjerrig på hva det vil koste å gjøre nettsidene dine mer leservennlige og/eller optimalisert for søkemotorene? Eller kanskje hva prisen på en brosjyre eller et månedlig nyhetsbrev vil komme på?

Konktakt oss med litt informasjon om prosjektet, så kan vi gi deg et uforpliktende pristilbud