Søkemotoroptimalisering for leseren

Har du klødd deg i hodet over begreper som søkemotoroptimalisering, nøkkelordstetthet og backlinks? Da har vi gode nyheter til deg: Søkegigantene flytter fokus fra søkemotor til brukeropplevelse, og gjør Search Engine Optimization til Search Experience Optimization.

Søkemotorene har nemlig begynt å vurdere og rangere nettsider etter hvilken opplevelse de gir brukerne. Dette betyr at søkemotoren vurderer nettsiden din basert på kriterier som sidestruktur, mobiloptimalisering og – som vi i HvabeHager alltid har vært opptatt av – innhold.

Hvordan skal du søkemotoroptimalisere tekst nå?

Det viktige spørsmålet er hvordan du skal tilpasse deg og skrive søkemotoroptimalisert tekst for de nye Search Experience Optimization-algoritmene.

Svaret er befriende enkelt: Skriv godt. Skriv relevant.

Triksene du har kunnet bruke før, virker ikke like godt i dag. Du kan ikke lure søkemotorene til å rangere deg høyere i resultatene. Dette er oppløftende, fordi det belønner deg som skriver gode tekster og har relevant innhold på nettsidene dine.

Nedenfor får du viktige tips å ha i bakhodet når du skriver leser- og søkemotoroptimalisert tekst.

Gi leserne en hjelpende hånd

Hvis du har ambisjoner om å bli synlig i søkemotorene, bør du begynne med å svare på spørsmålene målgruppen din faktisk stiller. Dette er grunnsteinen i nye Search Experience Optimization.

Brukernes søkevaner har blitt mer semantiske. De søker ikke lenger med enkle søkeord, men de stiller spørsmål. Som følge av dette leter ikke søkemotorene etter hvor mange ganger du bruker ordet «spraylakk», men heller hvor godt du besvarer spørsmålet «Hvordan lakkere bil?».

Bruk tid på å finne ut hva leserne dine spør om, og ha det som utgangspunkt når du skriver tekstene dine. Dersom Google, Bing og resten av gjengen ser at tekstene dine faktisk hjelper brukerne deres gjennom å svare på spørsmålene de stiller, blir du rangert høyere.

Skriv grundig og hold deg til temaet

Vi i HvabeHager har alltid vært opptatt av å skrive gode tekster for leserne, så vel som søkemotorene. Temaer vi har skrevet om før, som hvor lang en nettekst skal være eller hvordan du skriver tekster som passer lesevaner på nett, er nå viktigere enn noen gang.

Mange tenker at internettbrukere er utålmodige og at tekstene derfor må være korte. Dette er en misforståelse – utålmodighet handler om relevans, ikke lengde. Når teksten mister relevans, mister leseren tålmodighet.

Leserne liker at du skriver langt, forutsatt at teksten er gjennomført fokusert på temaet ditt. Hvis du skriver om et tema, hold deg til det temaet. Her skriver vi om leseropplevelse og søkemotoroptimalisering, og skal besvare spørsmålet «Hvordan søkemotoroptimalisere?». Underveis er det fort gjort å spore av, men dette svekker både leseropplevelsen og søkemotorrankingen. Sørg derfor for å skrive disiplinert.

Det viser seg også at lange tekster ranker høyere hos Google. Tekstene til de høyest rankede resultatene hos Google teller i gjennomsnitt 1890 ord. Det tilsvarer omtrent 4 A4-sider!

Gi folk lyst til å dele

En annen grunn til å skrive langt er at lange tekster blir mer delt, både på sosiale medier og i andre tekster. Dette er faktisk en av de viktigste faktorene søkemotorene bruker i sin sideranking.

Sosiale medier gir nemlig viktige signaler om brukeropplevelsen. Når noen deler teksten din betyr det at de synes den er bra. Deling skaper også trafikk, som igjen påvirker rankingen din positivt. Sørg derfor for at du skriver tekster som engasjerer leserne.

Hvis du følger disse tipsene håper vi du får en enklere jobb med å skrive søkemotoroptimaliserte tekster. Bruk sunn fornuft, tenk på leserne dine – og du vil bli belønnet av søkemotorene.

Synes du likevel det hadde vært greit å få profesjonelle tekstforfattere til å gjøre jobben? Vi i HvabeHager skriver tekster som er optimaliserte for både lesere og søkemotorer. Kontakt oss for et uforpliktende tilbud

– Henrik Norem, tekstforfatter i HvabeHager