henrik foran tavle med begreper

Alt du trenger for å jobbe med content marketing er å vite hva godt, relevant innhold er. Eller? For hva er egentlig forskjellen på native advertising og branded content? Og hvorfor ropes det så høyt om inbound og outbound marketing?

Det er lett å gå seg vill blant de mange moteordene i innholdsmarkedsføringsjungelen. Derfor skal vi se nærmere på hva content marketing-begrepene egentlig betyr.

Innholdsmarkedsføringens A-B-C

Det viktigste først: Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt. Visste du for eksempel at traktorprodusenten John Deere lanserte et magasin for bønder allerede i 1895? Den gang, som nå, var tanken å hjelpe leserne, fremfor å trykke produkter opp i ansiktet på dem.

Enkelt forklart handler innholdsmarkedsføring om å kombinere budskapet du ønsker å formidle med mottakerens spørsmål og behov.

Men så var det alle disse begrepene, da. Fancy ord, gjerne engelske, som florerer i markedsføringsverden. Tror du alle andre enn deg vet hva de betyr? Tro om igjen! Du vil mest sannsynlig få forskjellige svar, avhengig av hvem du spør.

Her er forklaringen på 6 av de vanligste begrepene.

Native advertising

Verdens fremste ekspert på content marketing, Joe Pulizzi, sier at native advertising er oppmerksomhet du betaler for. Begrepet «native» kommer av at innholdet blir integrert i en kanal, og at det ikke skiller seg ut fra resten. Med andre ord snakker vi om ting som sponsede artikler i mediene, sponsede innlegg på Facebook og betalte søkeresultater hos Google.

For at native advertising skal ha effekt, må du gi leseren innhold som er interessant, nyttig og relevant.

Inbound marketing

Å drive med inbound marketing handler ofte om å lage «kundemagneter» som tiltrekker seg potensielle kunder. Altså: Når du gir kundene noe som får dem til å komme til deg, fremfor å oppsøke dem selv.

Denne definisjonen gjør egentlig innholdsmarkedsføring til en underkategori av inbound marketing, og ikke omvendt. Litt forvirrende? Ja.

Inboundbloggen.no karakteriserer inbound marketing som «markedsførings- og salgsaktiviteter rettet mot personer som har et erkjent behov for det du tilbyr». Som når en kunde kommer inn i butikken og spør om du har noen gode jakker til salgs.

Inbound marketing foregår i hovedsak på nett, og kundene oppsøker deg som regel gjennom Google-søk, webtrafikk og sosiale medier. Hvilken rolle spiller innhold i alt dette? Jo, enkelt og greit: Uten innhold har du ikke noe kunden kan oppsøke.

Outbound marketing

Outbound marketing er salgs- og markedsføringsaktiviteter der du oppsøker kunden, og ikke omvendt. Kall det reklame eller tradisjonell markedsføring, om du vil. La oss ikke gjøre ting vanskeligere enn det er.

Typiske eksempler på outbound marketing er annonser, TV- og radioreklame, direktemarkedsføring, oppsøkende salg og arrangementer.

Sponset innhold

Sponset innhold er redaksjonell innholdsmarkedsføring, publisert i aviser eller nettaviser, og skrevet av content- eller annonseavdelingen til avisen på oppdrag fra deg som kunde.

Det som skiller sponset innhold fra native advertising, er at det sponsede innholdet må merkes godt. Folk skal se forskjell på en nyhetssak laget av en journalist, og redaksjonell reklame.

Branded content

Branded content er egenprodusert (eller byråprodusert!) innholdsmarkedsføring. I likhet med sponset innhold, publiseres branded content som artikler i aviser og nettaviser.

Den eneste forskjellen mellom sponset innhold og branded content er at du har større kontroll over hva du skriver når du gjør det selv enn når du betaler avisen for å gjøre det.

Advertorials

Til slutt kommer vi til advertorials, og det begynner kanskje å gå opp for deg at det er mye av det samme i begrepsdefinisjonene. Advertorials er det vi på norsk kaller redaksjonell reklame, eller native advertising, eller sponset innhold, eller innholdsmarkedsføring, eller..

Det som skiller advertorials fra annen innholdsmarkedsføring, er at de er mer «jeg, meg selv og meg»-rettet. En advertorial er reklame i redaksjonelt format. Den legger ikke skjul på at den promoterer et produkt, og har en klar call to action – slik som denne artikkelen vi skrev for webbyrået InCreo.

Ikke mer, men bedre

Phu, kjært barn har mange navn. Kanskje litt for mange? Fagleder i Netlife Research, Ove Dalen, slår fast at begrepene er i stand til å forvirre alle og enhver. I foredraget «Den EGENTLIGE sannheten om innholdsmarkedsføring» sier han det mange tenker:

Vi trenger ikke mer innhold – vi trenger bedre innhold.

Så får det være opp til hver enkelt om det skal satses på native ads eller branded content. Og om vi egentlig trenger alle begrepene for å skape godt, relevant innhold.

Når du nå vet hva begrepene betyr, vet du kanskje også hva du er på jakt etter? Snakk med oss, vi har 10 års erfaring med innholdsmarkedsføring.

Lurer du på hva vi kan gjøre for deg? Ta kontakt for en uforpliktende prat

– Henrik Norem, tekstforfatter i HvabeHager