Skriv gode produktbeskrivelser

Lurer du på hvordan skrive gode produktbeskrivelser til nettbutikk og e-handel?

Mange nettbutikkeiere overser potensialet, og vet ikke hvor mye det er å hente på detaljerte, velskrevne og originale beskrivelser. Gjort riktig, kan de øke både trafikk og konverteringer.

Kjedelige og uoriginale produktbeskrivelser derimot, kan fort ha motsatt virkning. Se hvordan du unngår de vanligste tabbene – og hvilke enkle, men svært virkningsfulle teknikker du kan ta i bruk i stedet.

3 vanlige tabber

1. Manglende informasjon

Slunkne produktbeskrivelser er ganske vanlig, dessverre. Har du slike, kveler du ikke bare sjansen for å oppnå en god plassering i søkemotorene, du gjør deg samtidig lite attraktiv for de som faktisk besøker nettbutikken. Innhold hjelper kjøperen med kjøpsavgjørelsen, så sørg for at det de trenger å vite for å kunne bestemme seg, finnes der.

Når du skriver produktbeskrivelser vil du

    • skape tillit
    • overbevise den besøkende om at produktet er rett for dem

Tilstrekkelig informasjon må til. Mange setter pris på bonusinformasjon som produktomtaler skrevet av kunder, og svar på ofte stilte spørsmål (som om et plagg er stort eller lite i størrelsen).

2. Uoriginalt innhold

Mange nettbutikker baserer seg på standardteksten fra produsenten. Historisk sett var det en fin måte å gjøre det på. Men det holder ikke i dag.

Disse tekstene er sjelden skrevet på en måte som selger produktet. Og selv om de skulle være det, vil du ikke skille deg ut blant konkurrentene. Det tar tid å skape velskrevne produktbeskrivelser, men med mindre du selger eksklusive produkter, må det gjøres. I alle fall om du vil gi de besøkende en god grunn til å velge å handle hos deg (annet enn pris og vilkår).

Unikt innhold er også et stort pluss i søkemotorene. Søkemotorene behandler duplikat innhold på ulike måter, men ingen av dem er fordelaktig for deg som vil drive god butikk på nett.

3. Lite Google-vennlig

Alle som driver nettbutikk ønsker å være den som kommer øverst når forbrukeren søker etter produktet de selger. Likevel er ikke alle like bevisst på hvilke makt produktbeskrivelsene har her, og glemmer å optimalisere det som må til (selve beskrivelsen, title tag, meta description, alt-text, lenker med mer).

En annen og kanskje kjipere feil, er å legge alt til rette for god synlighet, men å unnlate å gjøre det viktige forarbeidet: å undersøke hva målgruppen faktisk søker på. De risikerer å promotere noe ingen leter etter.

Skjermbilde 2014-08-26 kl. 19.06.28

Det hjelper lite å ha god synlighet på ordet «reiseoperatør» dersom folk flest søker «billig sydentur» og «restplass».

OBS! Ikke overdriv, verken Google eller leser setter pris på keyword stuffing.

3 virkningsfulle tips til bedre produktbeskrivelser

1. Fokuser på fordelene

I en produktbeskrivelse er det lett å liste opp funksjoner og spesifikasjoner – og glemme hva alt dette betyr for forbrukeren i praksis. Folk er ikke interessert i hva produktet ditt er eller gjør. De vil vite hva det gjør for dem. Det er en vesentlig forskjell. God salgstekst forklarer detaljene om produktet OG hvorfor hver detalj angår leseren.

wiifm

Hvordan gjør produktet ditt kunden gladere, sunnere eller mer produktiv? Hvilke problemer løser det og hvilke plager kan de unngå?

Oversett spesifikasjoner til fordeler og fokuser på dem, som her:

Mobilkamera med høy oppløsning –> Ta kvalitetsbilder på farten

8 gigabyte lagringsplass –> 10 000 sanger i lomma

500 liter bagasjevolum -> Få med både bagasje, barn og bikkje

Alle spesifikasjoner kan oversettes til en fordel. Får du det ikke til, vurder om det da er verdt å nevne.

Tips! Mange er risikoaverse, så det kan være en god idé å også inkludere hva de unngår av problemer og vanskeligheter, som Kindle Paperwhite gjør på en ypperlig måte:

Eksempel produktbeskrivelse nettbutikk

2. Skriv direkte til leseren

Foruten vårt eget navn, er DU et av ordene som klinger best i ørene våre. De som besøker nettbutikken din vil føle at det de leser angår dem, og det å skrive direkte til dem ved hjelp av «du» er det eldste og enkleste trikset i boka.

For det første virker en tekst som inneholder «du» mer relevant for leseren og skaper en ubevisst relasjon til avsender. For det andre blir du som skriver tvunget til å vri budskapet slik at det faktisk angår den som leser. For deg som driver nettbutikk er «du-fokus» et mektig verktøy verdt å teste.

3. Gjør det skannbart

Og sist, men ikke minst, det som alltid bør ligge i bunn når vi skriver på nett:

Å forstå at folk ikke leser, men skanner.

Det betyr at vi må lage et oppsett som er lett å oppfatte når vi skumleser. Da er dette gode virkemidler:

    • Titler og undertitler
    • Punktlister (som denne)
    • Tall fremfor tallord (11 ikke elleve)
    • Maks 3-4 setninger i hvert avsnitt
    • Plenty med luft

Tips! Punktlister er ofte det vi leser først på en side. Viktig poeng bør frem der. Ikke ha for mange og lange punkt, da mister den sin virkning.

Et prakteksempel

Smoothie-produsenten Innocent er et mye brukt eksempel på en merkevare som på en mesterlig måte kommuniserer med målgruppen sin. Legg merke til at de fokuserer på fordeler ved å ikke bare fortelle at drikken inneholder vitaminer, men hvorfor det er bra for deg. Teksten er mulig å skanne og de skriver direkte til mottaker ved hjelp av «you».

eksempel på god produktbeksrivelse

Gjør du som Innocent og følger disse 3 prinsippene når du skriver produktbeskrivelser, kan du oppnå forbløffende forbedringer. Prøv selv!

Vil du heller ha hjelp til å gjøre jobben? Vi skriver produktbeskrivelser for flere kunder, og arrangerer også skrivekurs for nettbutikker.

– Camilla Hager, tekstforfatter i HvabeHager