Leseren stanger hodet i veggen

Ingen liker å møte veggen.

Er det en tekstvegg det er snakk om, kan du være ganske sikker på at leseren snur på hælen.

For å sikre en god leseopplevelse bør du derfor være bevisst hvordan folk leser, spesielt på nett. Folk flest er for utålmodige, men med en leservennlig struktur og formatering hjelper du leseren gjennom.

Og hva er en leservennlig struktur, spør du?

 

Et blikk, kanskje et klikk

Til folks forsvar blir vi utsatt for en informasjonsoverflod av en annen verden – hver dag. Så hva gjør vi? Vi skumleser (skanner) for å spare tid. Kaster et raskt blikk på siden, skanner deler av teksten og klikker kanskje på en link som fanger oppmerksomheten eller som minner om det vi var på utkikk etter. Du kjenner deg sikkert igjen.

 

Kun 16 % leser ord for ord

En undersøkelse viser at 79 % alltid skannet nye sider de kom over, mens kun 16 % leste ord for ord (Jakob Nielsen). Forskningen er 20 år gammel, men vi er neppe blitt mer tålmodige med tiden.

Betyr det at vi skribenter har en håpløs jobb?

Heldigvis ikke. Som skribenter må vi bare tilpasse oss måten tekster blir konsumert på. Når vi også vet at leserne er raske til å dømme, gjelder det å sjarmere fort som fy.

 

Gjør et godt førsteinntrykk

Du vet når du møter noen for første gang, og på et øyeblikk gjør deg opp en mening om vedkommende? Når førsteinntrykket er satt, er det vrient å endre på. Ofte er det den ene sjansen du får. Brutalt, men sant.

På samme måte vil en avvist og ulest tekst sjelden gjøre comeback.

Er teksten strukturert, ryddig og mulig å skumlese, gir den et bedre førsteinntrykk. Og slik øker du sannsynligheten for at folk vil lese den.

Dette får du med deg når du skanner en tekst:

  • tittel
  • beskrivende undertitler (ikke finurlige ordspill og festlige formuleringer, de må gi mening uten konteksten)
  • lenker
  • punktlister
  • uthevede ord

Disse elementene gir leseren essensen i saken og avgjør ofte om teksten får æren av å bli lest.

 

47 % bedre brukervennlighet

Da Nielsen undersøkte hvilken effekt det hadde å endre en tekst fra ikke-skannbar til skannevennlig, så han at brukervennligheten økte med 47 %. Slik kan enkle redigeringsgrep oppleves som full makeover.

Bare se her. Tekst som ikke er skrevet for skanning:

Eksempel, tekst ikke skrevet for skanning

Ganske avskrekkende, eller hva? Det skal ikke lange tekstbolken til før det oppleves som å møte veggen.

Sammenlign så med samme tekst, skrevet for skanning:

Eksempel, tekst skrevet for skanning

✏️ Prøv selv: Prøv med en tekst du har allerede har. Legg inn flere beskrivende undertitler, punktlister, avsnitt og uthevede ord, og se om du liker resultatet bedre. Jeg tipper leserne dine vil gjøre det!