Teksten har daua 

En blemme mange gjør, er å skrive på en uinspirerende måte. Temaet tilsier at det må bli sånn, tenker de, og forfatter noe så tørt som en munnfull kanel.

At du skriver om seriøse temaer, gir deg ikke et fripass eller tillatelse til å gjøre teksten kjedelig.

Ingenting du skriver trenger å være kjedelig.

Uansett. Det er et av prinsippene jeg tror helt og holdent på.

Vi vet jo alle hva som skjer med uinteressante tekster. De blir ikke lest. Som skribent er jobben din å sørge for at leseren får lyst til å lese. Hvis ikke har du kastet bort din og leserens tid.

Om han leser ord for ord, er en annen sak.

 

Tørre temaer intet unntak

Men hva om jeg skal skrive om kloakkrensing, lakselus eller byggestrøm, lurer du kanskje? For ikke å nevne IT-retningslinjer, GDPR og personvernvilkår? Om temaet i utgangspunktet virker søvndyssende, har du bare én ting å gjøre: å skjenke teksten en passende mengde koffein og Ginseng.

Alle tekster kan synge. De kan alle ha schwong.

 

Her er 3 tips til hurtig livredning

1. Dropp robot-praten

Mange tror at skriftspråket må være annerledes enn det muntlige. Det henger kanskje igjen fra skoletiden, hvor læreren skulle imponeres. Større og vanskeligere ord, lengre og mer kronglete setninger og et stivt utformet budskap. Resultatet? At folk kjeder seg – eller vender det døve øret til.

Så hva kan du gjøre? Hent inspirasjon fra måten du snakker på. Da oppleves budskapet – og du som avsender – ekte. Ikke bare får teksten mer personlig preg og punch, det blir også morsommere å skrive.

Spør deg selv:

  • Bruker jeg ord som er mer komplisert enn de trenger å være?
  • Om jeg skulle fortalt dette til noen, ville jeg formulert meg på samme måte?
  • Faller det seg naturlig å si dette? (Les høyt) Hvis nei, hva ville jeg sagt i stedet?

 

2. Fang interessen kjapt som rakkeren

En grå tåkedott fløy forbi. Det var ikke mange som la merke til den, gitt. Slik er det med budskap som ikke treffer med en gang. For det er mange som veiver for å tilkalle oppmerksomhet, og du har et begrenset antall sekunder på å få folk til å stoppe opp.

Ofte overvurderer vi hvor interessert leserne er. Innen vi har kommet frem til noe som ligner på en hook, har de for lengst fløyet videre. Da er det, som kjent, for sent.

Skrivetips:

  • Ta deg ordentlig tid til titler og introer – disse er alfa og omega.
  • Si det viktigste først og spar bakgrunnsinfoen til senere.
  • Kom til poenget fra starten av, slik at ikke første setning i et avsnitt bare blir «oppvarming».
  • Tenk: Hvilken info, formidlet på hvilken måte, kan få leseren til å stoppe opp? For stopper han ikke, er slaget tapt.

 

3. Skap variasjon

Skap variasjon i teksten, bruk varierte ord og varier setningslengden. Øøøh… Med denne setningen møter jeg meg selv i døra.  Bruk synonymordboka til å jazze opp teksten – du finner den på nett.

 «Skap variasjon i teksten, bruk varierte ord og varier setningslengden.»

 «Skap liv i teksten, bruk ulike varianter av ord og veksle mellom korte og lange setninger.»

Dette er noe av det jeg og kollegaene mine jevnlig arresterer hverandre på. Selv om vi er vår synonymbruk bevisst, glipper det innimellom. Det kan være vanskelig å se sine egne gjentagelser, og det er én av grunnene til at vi alltid går gjennom hverandres tekster. Vi kaller det å «kompislese».

✏️ Prøv selv: Se gjennom teksten og bruk søkefunksjonen på ord du ser du har skrevet flere ganger. For eksempel «god», som er en klassisk gjenganger. Finn synonymer du kan erstatte med.

P.S. Synes du dette e-postkurset var nyttig? Del det med venner, kollegaer eller andre som også kan trenge noen praktiske tips. Bare send dem til dette gratiskurset, så får de også gleden av disse – og flere skrivetips – helt gratis.