Innhold i sosiale medier

Har du noe du vil selge? Spre? Fortelle verden om? Du er ikke alene. For å skape engasjement og troverdighet rundt bedriften din gjelder det å skille seg ut. Og å ta sosiale medier på alvor.

Sosiale medier er en perfekt arena når du ønsker å kommunisere noe ut til kundene dine/målgruppen din. Du må bare finne ut hva det er du ønsker å kommunisere.

Dette har jeg lært om sosiale medier

Selv har jeg jobbet som ansvarlig for sosiale medier i en av landets største interiørkjeder. I løpet av mine fire år i kjeden bygde jeg opp en tilhengerskare på i underkant av 100 000 følgere, på Facebook og Instagram – uten å bruke så mye som en krone på det! Hvordan vi lyktes? Jo, vi ga noe interessant tilbake til de som fulgte oss.

Toveiskommunikasjon er nøkkelen

Se for deg at det står en kar med ropert midt på torget. Han er oppspilt og roper ut informasjon, tall og tilbud. Om og om igjen. Hvor interessant kan det bli, om han ikke kjenner dem som går forbi og vet hva de interesserer seg for?

Det handler om kommunikasjon. Nærmere bestemt toveiskommunikasjon. Lær deg å kjenne den du snakker til, og den du snakker med. Gi dem et ansikt, finn ut hva de liker og hva de bryr seg om. Spør dem, og vær interessert i å høre svaret. Da skaper du toveiskommunikasjon og troverdighet. Først da vil det du formidler bety noe.

Internett stenger aldri

Der jeg jobbet hadde vi en regel om at alle som tok kontakt, enten via en kommentar på et bilde, en hilsen på Facebook-veggen eller et spørsmål på Instagram skulle få noe tilbake. Et svar på det de spurte om, en «like» på gode tilbakemeldinger eller en ryddig og saklig forklaring på en klage. At kontakten skjedde på kveldstid spilte ingen rolle – internett har nemlig åpent ut over kjernetiden mellom 8:00-16:00.

Det er flere ting som er med på å avgjøre i hvor stor grad du lykkes i sosiale medier. Under finner du noen av dem jeg mener er viktigst.

Skap godt innhold, og bruk det!

  • Vær klar over hvem du ønsker å være. Lag en språkprofil – hvordan svarer vi? Svarhyppighet – når svarer vi? Der jeg jobbet visste vi at majoriteten av følgere var unge kvinner. Vi henvendte oss til dem med et språk de forsto, et muntlig og positivt ladet språk, som samtidig var profesjonelt. Skal du bruke smiletegn? Har alle innlegg samme oppsett? Prøv deg frem, og finn ut hva som passer best for din målgruppe.
  • Bli kjent med, og involver følgerne dine. Når er de pålogget, hva engasjerer dem, hvilke type poster deler de med vennene sine? Finn svarene, og tilpass innholdet ditt etter det du finner ut. I min forrige jobb visste vi også at mange av følgerne brukte mest tid på nett etter jobb og skole, og sørget for å være til stede for å imøtekomme dem. Vi inviterte dem til å være med på store avgjørelser, som hvordan den nye servietten vår skulle se ut, nytt design på julekort etc. At mottakeren får en følelse av at hans/hennes stemme betyr noe ga merverdi, både for oss som bedrift og for følgeren.
  • Ikke legg ut for å legge ut noe. Det blir støy. Gå for kvalitet, ikke kvantitet. Om du bare «må» publisere et eller annet, fungerer det ikke. Om du derimot lager en plan kan det være gull verdt. Hva skal ut når, og til hvem? Lag en kvartalsplan, et årshjul eller lignende. Før opp datoer som er ekstra viktige for selskapet/bedriften, og planlegg i god tid hva du ønsker å fylle disse dagene med. Eksempler på dette kan være «Vaffeldagen», Kvinnedagen, lønningsdag i stat og kommune, og alt det som måtte være relevant i din bedrift.
  • Sist, og viktigere enn alt det andre til sammen, skap godt innhold. Det er ikke du som avgjør hva som er interessant for mottakeren, men du kan sørge for at det du gir dem er noe relevant. Innholdet må i den grad det er mulig være attraktivt å dele, og det må være engasjerende. Da skaper du dialog – toveiskommunikasjon. Om noen ikke liker det du gjør (og sier klart fra om det) – tål det, og lær av det.

Synes du dette høres vanskelig ut? Det er det ikke nødvendigvis, men å lykkes i sosiale medier krever tid. Og det krever en plan. Vi drifter per i dag sosiale medier for flere lokale og nasjonale aktører: vi produserer tekst og vi tar bilder selv. Vi hjelper gjerne deg også.

Sammen kan vi erstatte dårlig samvittighet og løse tråder med engasjement og økt rekkevidde.

Ta kontakt med oss for å høre mer om hva vi kan hjelpe deg med!

– Sara Husby, tekstforfatter i HvabeHager