tekst på nett

Har du lurt på hva som er riktig tekstlengde på nett? Det har vi også, og svaret er at det ikke finnes en fasit. Det er imidlertid flere ting du gjør lurt i å tenke over når du skriver for nettet.

I motsetning til når vi leser tekst på trykk, begynner vi som regel ikke øverst når vi leser tekst på nett. Ikke leser vi teksten kronologisk heller, noe som gir tekstforfatteren en utfordring med tanke på hvordan han eller hun skal nå frem med budskapet. Vi har tidligere skrevet om hvordan du bør skrive for nett når det kommer til skanning, mellomtitler, og så videre. Nå skal vi se nærmere på hvilken lengde teksten på nett bør ha, og da spesielt blogginnlegg.

Kort innhold er godt innhold, også på nett?

Det at kort innhold er godt innhold, stemmer ikke nødvendigvis. Sannheten er at leseropplevelsen har mye mer å si enn lengden. Om teksten oppleves som nyttig, vil leseren mest sannsynlig lese alt uansett.

Som en hovedregel kan vi si at du aldri bør skrive langt, bare for å skrive langt, men at du må vise teksten og leseren respekten de fortjener. Det siste du vil er at enkle tekster oppleves som trivielle, eller at en tung og lang tekst sees på som unødvendig komplisert.

Det handler om å holde på interessen så lenge som mulig, noe du har bedre forutsetning for å lykkes med om du kjenner publikumet ditt og vet hvor i kjøpsprosessen de er.

Når teksten er vanskelig å korte ned

I noen tilfeller, som i produktanmeldelser og tekster hvor du bruker storytelling som virkemiddel, er det vanskelig å holde teksten kort. Og da er det kanskje ikke så viktig heller? La oss ta et produkt, for eksempel en flatskjerm-TV eller et fotoapparat. Her vil den potensielle kjøperen ønske å vite så mye som overhodet mulig om produktet før han eller hun eventuelt bestemmer seg for å kjøpe. I tekster hvor du intervjuer noen kan det ofte fungere med en enkel Q&A (korte spørsmål og svar), mens andre ganger krever tematikken en lengre tekst.

Tekst på nett er mer enn klikk

Ifølge Digitale ferdigheter leser vi så mye som 40 % langsommere på skjerm enn det vi gjør i trykte medier. Vi er travle og utålmodige, har flere faner åpne til enhver tid, og vi klikker oss raskt videre om teksten virker uangripelig og lang.

Tekst på nett handler om mye mer enn klikk. Det hjelper ikke om mange klikker seg inn for å lese artikkelen eller blogginnlegget, om de også faller av etter første avsnitt. Så, helt konkret, hva er egentlig en god lengde for tekst på nett?

Test teksten

Tall fra Medium viser at den optimale lesetiden for et blogginnlegg, som dette, er på 7 minutter. En annen undersøkelse, utført av SerpiQ, forteller oss at det magiske tallet er 1 500 ord, noe som i gjennomsnitt tilsvarer 5-6 minutters lesetid. Usikker på om teksten er for lang? Finn en tekst du har skrevet, eller en tekst du har lest på nett i det siste, på omtrent 5 000 ord. Marker alt som du mener er viktig i teksten, og fjern resten. Se om du klarer å få lengden ned til 2 500 ord, uten at budskapet og essensen forsvinner.

Det er ikke sånn at du alltid skal korte ned teksten, men det er fascinerende å se at det går an, ikke sant?

Hvor langt bør et blogginnlegg være?

Når vi skriver på nett, er det fordi vi vil noe, vi har et mål. Skriver du for nettet? Her har vi samlet noen smarte tips:

La oss si at du har skrevet et blogginnlegg:

  • Ønsker du flere kommentarer på bloggen? Da kan det lønne seg med korte blogginnlegg som ikke er lengre enn 275 ord.

  • Er det flere delinger i sosiale medier du ønsker? Da er en mellomlang tekst best. Disse tekstene er på mellom 600 og 1 250 ord.

  • Er målet at Google skal ranke deg høyere? I så fall bør du skrive lengre innlegg. Den magiske lengden her er 2 450 ord.

Dette blogginnlegget, på 739 ord, bør derfor kunne gi oss flere delinger i sosiale medier – og forhåpentligvis deg noen nyttige råd. Så, vil du dele?

– Sara Husby, tekstforfatter i HvabeHager