Hvordan skrive for dem som ikke leser

Hvor mange leser på nett? Nesten ingen!

Folk flest er utålmodige.

Et blikk, kanskje et klikk

De kaster et raskt blikk på siden, skanner deler av teksten og klikker kanskje på en link som fanger oppmerksomheten eller som minner om det de var på utkikk etter. Men de leser ikke.

Så betyr det at det er håpløst? Nei, det betyr bare at du må tenke og skrive på en annen måte.

Kun 16 % leser ord for ord!

Vi utsettes for en overflod informasjon hver dag, og skanner for å spare tid. Undersøkelser viser at kun 16 % leser ord for ord. Resten skanner (kilde: Jakob Nielsen). Et raskt overblikk, og vi har gjort oss opp en mening om hvorvidt vi gidder å bruke tid på å lese mer i dybden.

Dette oppfatter du når du skanner:

    • Avsnitt
    • Beskrivende undertitler
    • Lenker
    • Punktlister
    • Uthevede ord

Så lett, så virkningsfullt

Det fine med prinsippet om å skrive for skanning, er at du enkelt gjør store forbedringer. Bare se her, før og etter. Tekst som ikke er skrevet for skanning:

Eksempel, tekst ikke skrevet for skanning

Ganske avskrekkende, eller hva? Det skal ikke lange tekstbolken til før det oppleves som å bli møtt av en vegg med tekst. Sammenlign så med denne, samme tekst, men skrevet for skanning:

Eksempel, tekst skrevet for skanning

Skrivetips: Prøv nå selv med en tekst du har. Legg inn flere beskrivende undertitler, punktlister, avsnitt og uthevede ord, og se om du liker resultatet. Leserne dine vil garantert gjøre det.

 

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager