Skriv for late lesere på nett

Leserne dine er late.

Det er ikke vondt ment, det er bare sånn det er.

Men det har de all grunn til. Med så mye informasjon kun et tastetrykk unna, er det dumt av dem å kaste bort tiden på det som ikke gir mening med én gang – for tenk om det aldri gjør det!

Lesere snur i døra

I jakten på matnyttig stoff, ønsker de noe som er lett tilgjengelig, konkret og enkelt å fordøye. Må vi jobbe for hardt, gidder vi ikke. Med mindre din informasjon er helt unik, vil de fleste heller gå et annet sted enn å bruke tid på å forsøke å fatte det du har skrevet.

For å gjøre det lett for leseren, unngå dette:

    • Vanskelige ord, fremmedord og sjargong
    • Lange setninger som har mange flere ord enn det de trenger å ha (som denne)
    • Lange avsnitt uten undertitler
    • Tekster som ikke kommer til poenget
    • Unødvendig lange tekster (del heller inn i flere tekster)
    • Å repetere deg selv og å si det samme flere ganger (sånn, ja…)

Gjør heller slik:

    • Skriv kort og konkret
    • Bruk et enkelt språk (forenkle der det er mulig)
    • Vær raus med avsnitt og undertitler

Kort fortalt: Skriv kort og i klartekst, og husk prinsippene fra tips 1 – å skrive for skanning.

Lurer du på om folk aldri leser det som er langt?

Joda. Det viktigste er ikke hvor langt du gjør det, men hvordan du gjør det langt. Tygg litt på den, du, så sees vi i neste tips!

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager