Bruk gode lenker på nett

Hva er galt med «klikk her»-lenker, vi ser dem jo overalt?

Ja, det er sant, det er av de mest brukte lenktekstene. Det betyr likevel ikke at det er en god idé.

Lær hvordan du kan unngå lite effektive lenker, og hvordan du heller bør skrive dem.

I første tips så du at vi ikke leser på nett, men skanner. Noe av det første vi får med oss da, er lenkene.

Lenker uten mening

De færreste leser teksten før og etter den klikkbare teksten, så om leseren skal se noen grunn til å klikke, må lenken gi mening alene. «Klikk her» forteller deg ingenting annet enn at er mulig å klikke. Alle som ikke har bodd i en hule de siste 20 årene, kjenner til konseptet. Når vi vet at «alle» får med seg lenkene når de skanner, er det bortkastet om vi ikke lar dette være velvalgte ord.

Flere håpløse tilfeller

«Klikk her» er i godt selskap med «klikk», «les mer» og «her», som er populære i alle slags fora. Andre sørgelige tilfeller er når enkeltord er lenket opp, spesielt når en bedre løsning er så nær.

Les anmeldelsen av årets beste bok her
Les anmeldelsen av årets beste bok her

Da gir det mer mening med en av disse:

Les anmeldelsen av årets beste bok
Les anmeldelsen av årets beste bok

Det meningsbærende er at det er snakk om en anmeldelse av årets beste bok, bok eller anmeldelse alene er ikke spesielt interessant.

Tips til bedre lenkebruk:

    • Ikke overrask, gjør det tydelig hvor linken leder (ingen liker å bli lurt)
    • Vær konsistent, alle lenker bør se like ut (hos oss er lenkene grønne, og alt grønt kan klikkes på)
    • Unngå bildelenker alene, tekstlenker er lettere å gjenkjenne
    • Skriver du for søkemotorene, inkluder nøkkelord i lenketeksten
    • 2-5 ord er optimalt, og om mulig, plasser det viktigste først
    • Bruk et enkelt språk
    • Gi leseren en god grunn til å klikke

Skriv for svaksynte

Ja, du leste riktig. For å lettere navigere på nett, får blinde og svaksynte lenkene opplest. Det blir håpløst om det som leses opp er en masse «her», «klikk» og «les mer». Les mer om hva?!

Har du dette i bakhodet når du skriver lenker, gjør du det enklere for både denne målgruppen, og for alle andre.

I neste og siste tips vil du lære om de viktigste lenkene av allecall to actions, så følg med!

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager