Bruk en god call to action

Når du skriver på nett har du et mål, en ønsket respons hos leseren. 

Det kan være å ta kontakt, melde seg på noe, ta i bruk en tjeneste, kjøpe direkte – eller noe annet.

Men hvordan få leseren til å gjøre som du vil?

Du må være tydelig og be om det med en såkalt call to action. Den er avgjørende om du skal oppnå handling.

En avsluttende punchline

En call to action er en punchline som oppfordrer til handling, ofte som en avslutning av en tekst. Uansett hva målet ditt er, ønsker du at leserne foretar seg noe som enten fører til det endelige målet – eller som tar dem et skritt nærmere.

Fordelene med en call to action:

    • Gir nettsiden fokus
    • Gir deg en måte å måle suksess
    • Gir retning for brukeren

Her får du 6 tips til effektive call to actions

1. Legg grunnarbeidet

Finn ut hva du vil, og sørg for at du gir informasjonen som trengs før du ber om handling. Du vil ikke få mange pengedonasjoner, om det er målet, om leseren ikke har fått vite noe om bakgrunnen og hva pengene går til.

I TV- og radioreklame har vi mange gode eksempler: Før de ber folk respondere, identifiserer de et problem og presenterer en løsning. De vil også kommunisere fordelene ved å respondere. Hva får leseren ut av å utføre handlingen?

Harvest gjør dette glimrende. Her kommer fordelen av å begynne å bruke timeføringsappen tydelig frem – og at det er gratis å komme i gang:

Call to action-knapp, Harvest

2. Gjør det enkelt og ufarlig

Kan det tenkes at leseren sitter med bekymringer eller tvil rundt det å skulle gjøre det du ber om? Se hvordan du kan avvæpne det. Fortell at pakken sendes i anonym emballasje, at e-postadressen ikke vil bli delt eller at alle kjøp har fri retur i 30 dager – eller hva det måtte være som senker terskelen og minimerer risikoen ved å gjøre det du ber dem om.

3. Handle NÅ!

En call to action bør tydelig fortelle leseren hva de skal gjøre. Da bør de også inneholde ord som oppfordrer til en aktiv handling, som for eksempel:

Ring

Kjøp

Last ned

Meld deg på

Et annet virkemiddel er å skape inntrykk av at det haster:

Tilbudet varer til 20. august

Begrenset antall

Bestill nå og få gratis bok på kjøpet

Sikre deg plass

4. Gjør den godt synlig

En call to action må være godt synlig og plassert et sted det er umulig å overse den. Den bør også skille seg ut fra resten av teksten. Det kan være i form av en knapp, at den har større skrift eller en annen farge – eller alle de nevnte. Som denne du trykket på for å melde deg på dette kurset:

Call to action-knapp, skrivekurs

5. Ha en call to action på hver side

En call to action bør ikke være begrenset til én side på nettstedet. Hver side bør ha en form for call to action som leder leseren videre, hvis ikke er sjansen større for at de besøkende forlater siden uten å respondere.

6. Ikke be om for mye

En vanlig feil, er å bli ivrig og be om alskens informasjon, for eksempel i registreringsskjema, som i dette eksempelet:

 

Skjema som ber om for mye informasjon

 

For hvert ekstra felt du legger til, minsker sjansen for at leseren fullfører, og flere faller av. Hva trenger du egentlig å vite i første runde? Telefonnummer og e-post? Bare e-post? Ikke be om mer. Flere detaljer kan du få senere, om det blir aktuelt.

Det kan høres enkelt ut, men en tydelig call to action kan føre til betydelig økning i konverteringsraten din (hvor mange som gjør som du vil).

Det er enkelt å legge til en call to action og dumt å la være. Prøv selv og se hvilken effekt det har!

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager