Barnebok for Britannia

Et magisk og mystisk aktivitetshefte for barn (med skattekart, så klart).

LITT OM OPPDRAGET

Femstjerners-ideen ble født en februardag på Britannia. «Vi har lyst til å lage noe til alle barn som overnatter hos oss? Kanskje en nattahistorie eller noe». Director of Marketing & Communication Peter Gjerde, og Creative Editor Wil Lee-Wright trengte ikke si mer. Det er klart vi ville være med å utvikle dette «noe». Men hva skulle dette «noe» være?

SLIK LØSTE VI DET

Skrivegløden vår er lettantennelig, og idémyldringen startet med det samme. Det var viktig for oss å lage noe fysisk barna kunne få når de sjekket inn på hotellet (i disse digitale tider). Noe som sørget for å gi dem en ekstra minneverdig opplevelse. 

Etter en real runde med idé- og konseptutvikling, var pitchen vår klar: Et magisk og mystisk barnehefte – hvor Britannias historie, kulisser og karakterer er med. Heftet ville vi utforme som et personlig pass. For det skulle jo, tross alt, ta barna med på en «reise» gjennom Britannia. I tillegg til hotellets historie, skrevet og tilpasset for målgruppen 5–10 år, skulle det være spekket med fakta, oppgaver, morsomme historier og illustrasjoner fra hotellet.

Boken er delt inn i tre deler: LEK – LÆR – LET (med aktiviteter som både aktiviserer – og passiviserer). Fortellerstemmen og hovedkarakteren er flosshatten Floss , men kjente Britannia-karakterer, som Nøkkelmannen, Concierge, Konditorsjefen og Cabby (bilen) dukker også opp.

Etter innspill fra fokusgruppen, ble et essensielt element lagt til konseptet underveis i prosessen: Heftet MÅTTE jo ha et avtagbart skattekart. Det løste vi i form av et utbrettbart «magebelte» rundt boken. 

Eventyrene i boka er forøvrig lest inn som lydbok og er lett tilgjengelig via en QR-kode. Barneheftet er også oversatt til engelsk.

RESULTATET

Alt innhold måtte selvfølgelig testes. Én ting er å være voksne kreatører og tenke ut glupe ideer. Det er noe helt annet å være 5–6 år og faktisk forstå dem. En egen fokusgruppe med barn i alderen 4 til 10 år, ble derfor involvert fra start. Det var nok avgjørende for et så vellykket resultat (og svært lærerikt). 

HVA VI LEVERTE

Idé – Konsept – Rådgvining – Prosjektledelse – Tekstproduksjon – Oversetting – Lydbokfiler – Grafisk design – Trykking

OM BRITANNIA

Britannia Hotel er et hotell og restauranthus i hjertet at Trondheim –  et reisemål i seg selv, enten du foretrekker fine dining, afternoon tea eller et mer uformelt spisested. Hotellet åpnet dørene for første gang i juni i 1870, og er spekket med historisk sjarm og moderne luksus. Etter en omfattende renovering gjenåpnet hotellet i 2019. 

Vil du også ha hjelp med innhold og sosiale medier?