Giverbrev for Kreftforeningen

Fysisk DM til kalde adresser – altså giverbrev til ikke-medlemmer. Målet: skaffe flere faste givere. 

LITT OM OPPDRAGET

Høsten 2022 tikket et spennende oppdrag inn i innboksen vår. Et oppdrag vi kun trengte tre sekunders tenketid på, før vi  svarte «JA»! 

Avsenderen? Kreftforeningen. Oppdraget? «Kan dere hjelpe oss å tenke litt nytt og kreativt rundt vårt tradisjonelle giverbrev/DM til kalde adresser» (du vet; sånne tynne, ferdigfrankerte A4-brev med gul giro nederst). 

Målet er å skaffe flest mulig nye støttemedlemmer i løpet av 2023. 

En telefonsamtale senere skjønte vi at 5 andre Oslo-byråer hadde fått den samme henvendelsen. Så da var det bare å knekke opp skrivefingrene og skrible oss frem til en prisvinnende pitch

Og ja – vi vant oppdraget. 

SLIK LØSTE VI DET

Løsningen ble «En liten bok om hva du kan gjøre hvis noen du kjenner får kreft». For at stadig flere vi kjenner vil få kreft, det vet vi (1 av 3 nordmenn får kreft i løpet av livet). Og at flokken rundt en kreftsyk har lyst til å hjelpe, er sikkert og visst. Men hva som faktisk hjelper, er mange usikre på. Bør du sende blomster, eller blir det for mye? Bør du spørre om hvordan det går, eller prate om noe hyggeligere (du vil jo ikke ødelegge stemningen)? Bør du invitere en kreftsyk på fest, eller gjør det bare vondt verre (de orker vel ikke det?) Og en ting til; er det lov å spørre om prognose? 

RESULTATET

Tradisjonelle giverbrev har en tendens til å gå rett i søppelkassen (les: resirkuleringsboksen). Men denne nyttige, lille «håndboken», ville folk spare på. Det merket vi. Og tydelige, konkrete og erfaringsbaserte råd, det trengs. Det vitnet både brukertesten og den positive responsen innboksen og instagram-feeden vår om.

 

HVA VI LEVERTE

Idé – Konsept – Rådgivning – Prosjektledelse – Tekstproduksjon – Grafisk design

 

Det har vært fint og ikke minst givende å jobbe med HvabeHager. Innholdet som har blitt produsert har vært hjertevarmt og viktig. Vi har ved flere anledninger fått gode tilbakemeldinger fra mottakere som oppfatter innholdet som genuint og nært. Tusen takk for samarbeidet 

Nilo Amnzadeh

Digital markedsfører, Kreftforeningen

Vil du også leie inn en tekstforfatter?