UTFORDRINGEN
Hvordan skille seg ut som en rykende fersk aktør på markedet? Det var en av Mattids utfordringer da de i 2016 skulle lansere sitt nye matkassekonsept. «Matkultur levert på døra» var slagordet og konseptet, og som frontfigurer fikk de med seg Arne Brimi og Arne Hjeltnes. Mattid hadde ikke noe skriftlig materiale fra før, og trengte hjelp til å forme en språklig profil og legge føringer for hvordan de skulle kommunisere skriftlig.
KUNDENS ØNSKE
Mattid ville at tekstene skulle være innbydende. De skulle få frem sulten og gjøre leseren sugen på å teste nettopp disse matkassene. De ønsket også at tekstene skulle være optimalisert for søkemotorene, og ville i forkant av det ha en søkeordsanalyse for å finne ut av hva potensielle matkassekunder søker på i Google.
SLIK LØSTE VI DET
Vi startet på scratch, med å forme Mattids språk og tone, som ble personlig, lett og leken. Deretter utførte vi søkeordsanalyse som ble utgangspunktet for optimaliseringsjobben vi gjorde med alle tekstene til nettsiden. En av disse tekstene, Julekassen, vant prisen for Beste selgende tekst 2017, i Best i Tekst – kåringen av Norges beste webtekster.
JURYENS BEGRUNNELSE
«I denne teksten selges det med sjarm, med tone of voice, og med tekst, bilder og video i en skjønn forening. Matkasseproduktene er mange i markedet for tiden, men denne teksten evner å få både enkeltprodukt og leverandør til å skille seg positivt ut. Juryen liker også bruken av handlingsknapper både i topp og bunn av teksten».
Erik Lidahl«Prisen er en bekreftelse på at det lønner seg å jobbe med dyktige folk, og at vi ikke trenger å dra til Oslo for å finne de gode samarbeidspartnerne.»