Språkprofil og tekstarbeid for Nabobil.no

Tror du språkprofiler er forbeholdt offentlige etater og store, trauste, selskaper? Da vil Nabobil-caset få deg til å tro om igjen.

UTFORDRINGEN

På kort tid har bildelingstjenesten Nabobil blitt en aktør «alle» kjenner. Og et selskap i vekst gjør lurt å sikre at identiteten ikke blir utvasket på veien. Ettersom stadig nye personer ble kastet ut i jobben med å skrive på vegne av Nabobil, gjennom chat, e-post og markedsføring, så de behovet for noen felles retningslinjer. De ville ikke at merkevaren skulle lide under det faktum at de var mange ulike skribenter.

KUNDENS ØNSKE

Nabobil ønsket seg en praktisk guide som det var lett å ta i bruk og slå opp i, og som viste de ansatte hvordan de skulle skrive på ekte Nabobil-vis. På den måten ønsket de å gjøre kommunikasjonen sin mer helhetlig – at uansett hvem som skrev på vegne av Nabobil, så skulle det høres ut som Nabobil.

SLIK LØSTE VI DET

Vi gjorde som vi alltid gjør, tok utgangspunkt i selskapets verdier og personlighetstrekk. Nabobil er jovial og jordnær, noe som bør gjenspeiles i alt de skriver, uansett kanal og sjanger. Språkprofilen ble bygget på verdiene, med prinsipper og eksempler for hvordan de kan skrive for å høres ut som Nabobil. For å gjøre språkprofilen mest mulig praktisk og brukervennlig, la vi også inn konkrete tips til best practice i de ulike sjangrene de benytter seg mest av, som nyhetsbrev og Facebook.

Fordi mye kommunikasjon foregår gjennom support på e-post og chat, utviklet vi også en egen seksjon med tips og føringer for hvordan gjøre det på en måte som var både klar, tydelig, effektiv – og ikke minst: Vennlig.

«Vi har mange ansatte som skriver på vegne av Nabobil, og ønsket en måte vi bedre kunne kommunisere med én stemme. Basert på verdiene våre, utviklet HvabeHager en språkprofil som inneholder retningslinjer, skrivetips, eksempler og best practice for ulike flater og sjangre. Vi opplever dem som meget faglig sterke og serviceinnstilte, og teamet er veldig happy med resultatet. Vi anbefaler gjerne HvabeHager!»

Even Heggernes

daglig leder, Nabobil.no

Vil du også ha hjelp med språkprofil?

JA, GJERNE!