Heeey, velkommen – jeg er så glad for at du er her.
For det betyr at du har fått øynene opp for noe ikke alle har.
Nemlig at samtaleroboter som ChatGPT kan hjelpe deg med konkrete skriveoppgaver (og -utfordringer!) og sørge for at du blir en real skrivemaskin – uten at du høres ut som en robot.
Skriv så du får JA – med eller uten ChatGPT er laget for å hjelpe deg med nettopp det.
Dette er mer som et nettsted. En interaktiv sandkasse.
Og det er en god grunn til det. Jeg ville gi deg de mest nyttige, relevante rådene når det kommer til smart bruk av ChatGPT i tekst- og innholdsproduksjon. Da er det surt om informasjonen jeg deler, er utdatert innen blekket på boksidene har satt seg.
Så en oppdatert utgave av den fysiske boka Skriv så du får JA var uaktuelt. Det samme var et trykket tillegg.
Men også på grunn av innholdets natur.
Når jeg vil at du skal teste de skreddersydde – og til tider ganske omfattende – kommandoene (også kalt instrukser og prompts) som tilhører de ulike kapitlene i boka, vil jeg at du skal slippe å måtte manuelt skrive av fra boksidene.
Målet mitt har alltid vært å gjøre skrivejobben enklere for deg. Og mer gøyal!
Så jeg vred hjernen min – og her er resultatet:
En interaktiv guide og en «bank» med over 50 praktiske ChatGPT-kommandoer – skreddersydde for å hjelpe deg med alle teknikkene du lærer i boka.
I mange av kommandoene har jeg bakt inn både teori og eksempler fra boka (du vil se at noen av dem er både lange og avanserte). Og så har jeg testet og optimalisert for å sørge for at de gir nettopp den responsen jeg er på jakt etter.
Min erfaring er at selv om alle kan bruke ChatGPT, er det begrenset hva man får til på egen hånd – før man knekker koden. Du kan gi meg verdens mest avanserte symaskin, men jeg har null peiling på stoff og søm, så det blir ingen kledelig kjole.
Jeg trenger en Jenny Skavlan som kan vise meg. Sånn er det med samtaleroboter også.
Du kan kanskje lappe hull og fikse frynsete kanter, men du får langt mer ut av verktøyet om du har noen som kan vise deg hva som er mulig – og helt konkret hvordan du går frem, steg for steg.
Jeg tipper også at vi har noe til felles, du og jeg:
Du vil skille deg ut og nå gjennom til kundene dine.
Ergo er du avhengig av tekst og markedsføring som gjør jobben sin – enten du skal promotere og selge, inspirere og engasjere, eller «bare» kommunisere klart og bli forstått.
Samtidig har du en tight timeplan og er gira på å spare tid der du kan. At du er her betyr at du er åpen for smartere måter å jobbe på, spesielt når det dukker opp teknologi som kan snu opp ned på hverdagen.
Stemmer det?
Vel, da har du landet på rett sted – og jeg håper du liker det jeg har laget til deg!