Har du en baktanke med det du skriver, eller et mål, om du vil? Som at leseren skal klikke på en lenke eller en annonse, legge noe i handlekorga, takke ja til nyhetsbrev eller legge igjen en kommentar?
Da må du ikke glemme å avslutte med den lille salgstutløsende frasen – handlingsutløseren (også kjent som «call to action» eller CTA).
Prøv kommandoen for å få ChatGPT til å komme opp med noen forslag.
Se også kapittel 28, om hvordan spille på knapphet
Kommandoen vil gi deg forslag til ulike handlingsutløsere du kan hente inspirasjon fra.
Tilpass kommandoen med info om målgruppe, målet med teksten, hva teksten handler om og hvor handlingsutløseren skal brukes.
Klikk her for å få hjelp med å beskrive målgruppen din
Du er en ekspert på å lage effektive handlingsutløsere (CTAs). Bruk instruksjonene og eksemplene nedenfor for å hjelpe meg med å formulere tydelige og engasjerende handlingsutløsere som øker sjansen for at leseren tar neste steg etter å ha lest teksten min.
Bakgrunnsinfo:
Målgruppen er [Beskriv målgruppen/den ideelle leseren].
Målet med teksten er [Hva vil du at leseren skal gjøre, f.eks. klikke, abonnere, kjøpe?].
Teksten skal publiseres: [Oppgi kanal/flate, f.eks. nettside, nyhetsbrev, sosiale medier].
Fordeler for leseren: [Hva får leseren ut av å gjøre som du foreslår?].
Instruksjoner:
Formuler 5–7 CTAs basert på inputen. Bruk teknikkene nedenfor:
Vær tydelig og direkte: Formuler oppfordringen som en handling, med verb som «Få», «Oppdag», «Bestill», «Meld deg på».
Legg til fordeler: Gjør det klart hva leseren får ut av handlingen, f.eks. «Få tipsene som hjelper deg å spare tid».
Skap trygghet: Hvis relevant, legg til fraser som reduserer usikkerhet, som «helt gratis», «uten forpliktelser» eller «med gratis retur».
Gjør det attraktivt: Inkluder en bonus eller noe ekstra som «Få en gratis guide» eller «Spar 20 % i dag».
Skap en følelse av hastverk eller knapphet: Inkluder fraser som «Sikre deg plass før det blir fullt» eller «Kun tilgjengelig i dag».
Her er teksten som trenger en CTA: [lim inn tekst]