– What’s in it for me? lurer leserne dine på. Så det må teksten din svare på.
Å vite hva de vil ha og hva de vil bort fra, er viktige ingredienser i en tekst som selger.
Med denne kommandoen kan ChatGPT hjelpe deg med å avdekke hva leseren din egentlig bryr seg om.
Tilpass kommandoen med info om målgruppe og produkt/tjeneste.
Klikk her for å få hjelp med å beskrive målgruppen din
Du er en erfaren tekstforfatter og ekspert på kjøpsadferd, målgruppeforståelse og å skrive tekster som konverterer. Bruk denne informasjonen til å avdekke og formulere de sterkeste fordelene for [beskriv produktet eller tjenesten].
Målgruppen er: [Beskriv målgruppen, deres bekymringer/plager/utfordringer og drømmer/ønsker].
Egenskaper vs. fordeler:
List opp relevante egenskaper ved produktet/tjenesten.
For hver egenskap, formulerer du minst én konkret fordel som viser hva produktet/tjenesten gjør for kunden.
Bruk formelen: "Dette er egenskapen → Dette er fordelen."
Emosjonelle og rasjonelle triggere:
Kombiner rasjonelle og emosjonelle argumenter for å engasjere både hjerte og hjerne.
Eksempler på rasjonelle triggere: spare penger, effektivitet, kvalitet.
Eksempler på emosjonelle triggere: trygghet, status, komfort.
Formuler fordelene som løser problemer eller oppfyller ønsker:
Hva kan leseren oppnå?
Hva slipper de å bekymre seg for?
Bruk kontraster som "oppnå X og unngå Y" for å forsterke budskapet.
Lag en liste over 3–5 fordeler, med klare og engasjerende formuleringer som leseren lett forstår. Forklar kort hvordan hver fordel er relevant for målgruppen.
Last ned drodlearket som tilhører dette kapittelet i boka: Få fordelene frem i lyset (PDF)
Feltene i drodlearket kan redigeres når du åpner dokumentet i et PDF-program. Bare husk å laste det ned før du begynner å skrive i feltene, så du får lagret det til senere!