
Tekstforfatterbloggen
Fra ChatGPT og kunstig intelligens til tekster som synger, svinger og selger – våre tekstforfattere deler sine beste skrivetips.-
Blogg, ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Redaksjonell tekst, Skriveskolen0Camilla Hager kjørte den 14. september en AI-workshop foran en fullsatt sal under Social Media days, Oslo. Målet med seansen var blant annet at flere markedsførere skulle forstå hvordan de kan bruke kunstig intelligens i sosiale med...
-
Blogg, ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Redaksjonell tekst, Skriveskolen0Det ble gjort noen spennende refleksjoner når Midtpunkt inviterte seg over på en kaffeprat med Camilla og Mats her om dagen. På agendaen: hvordan bør du bruke ChatGPT i arbeidshverdagen? Midtpunkt er et næringslivsmagasin som som tar fo...
-
0Lyst til å lære mer om hvordan du bruker ChatGPT til tekst og markedsføring? Vi planlegger en serie med praktiske, digitale workshops i høst. Om alt fra innholdsplanlegging og sosiale medier til salgstekster. Se planen.
-
Blogg, ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Skriveskolen, Uncategorized0Det stemmer at tanker om kunstig intelligens holder meg våken om natta. Men det er (heldigvis!) ikke av de grunnene du kanskje skulle tro. Les KOM24-saken her.
-
017 kommandoer jeg har testet og eksperimentert meg frem til – og som vil spare deg for uhorvelig mye tid og hodebry. Last ned gratis her.
-
Blogg, ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Skriveskolen, Uncategorized0*Dette superglossy illustrasjonsbildet er laget av kunstig intelligens. ChatGPT og kunstig intelligens kan forenkle skrivejobben. Men tro for all del ikke at de strålende tekstene vil skrive seg selv fremover. Disse 5 ferdighetene bør du...
-
Blogg, ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Skriveskolen0AI – markedsførerens nye bestevenn? Oppdag 5 måter kunstig intelligens og ChatGPT vil gjøre innholdsproduksjonen (og livet ditt!) langt enklere.
-
0Usikker på hvordan du skriver stillingsannonser som får drømmekandidaten på kroken? Her får du konkrete råd som hjelper deg. Finn ut hvordan du bør gå frem.
-
0Hvordan skrive stillingsutlysninger som tiltrekker de beste (og rette!) folka? Meld deg på gratis live-sending her
-
ChatGPT og kunstig intelligens, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Skriveskolen, Tekst på nett0Fikk du ikke sett live-sendingen, om hva Ai kan bety for oss som skriver? Få med deg det viktigste, lynkjapt oppsummert.
-
0AI og ChatGPT – hva betyr det for deg som jobber med tekst? Meld deg på gratis live-sending her.
-
0I fjor doblet vi antall ansatte. Nå har vi ansatt sin første markedssjef (eller: «skyt-fart-sjef» og «utviklingsminister» – som var det vi søkte etter i stillingsutlysningen).
-
0Vi er på jakt etter en slags markedsføringsmagiker. Ingen verdensmester i alle markedsføringsfagene, selvfølgelig. For hvem er vel det? Men du får ting til å skje, finner ut av teknisk fiksfakseri og hyrer inn spesialister der kompetansen din kommer ...
-
0Selv den mest erfarne tekstforfatter kan oppleve skrivesperre, usikkerhet og en og annen skivebom. Her er Tekstdoktor Christine Calverts beste råd for tekster som treffer der de skal, (nesten) hver gang.
-
0Vi er nemlig rimelig begeistret for rådene Fredrik Fornes deler, og måten han gjør det på. Se hva han delte med oss – etter foredraget var over.
-
0Det å skrive en årsrapport kan virke som en tung oppgave å ta fatt på. Slik trenger det ikke å være. Med noen enkle grep kan du gjøre årsrapporten mer spennende å skrive, og ikke minst, mer spennende å lese.
-
0Tekst er i vinden som aldri før, og endelig har vi muskler til å si mer JA når nye kunder tar kontakt. Finn ut hvorfor vi har doblet og hvem de nye HvabeHagerne er.
-
0Vi har en quiz til deg. Har du flest A-er, B-er eller C-er? Finn ut om du hører hjemme hos oss.
-
0Teft for markedsføring og gira på å jobbe i et kreativt miljø? Og er du en som ikke bare kan omsette ideer til konkrete markedsaktiviteter – men også evaluere resultatene utover antall likes? Da bør du jammen lese videre!
-
Blogg, HvabeHager/Tekstforfatter, Innholdsmarkedsføring, Skriveskolen, Skrivetips, Tekst på nett, Tekst som selger0Å skrive er å velge – og virkemidlene er mange! Å skrive godt, er å velge smart. Det krever litt tid. Men jeg vet at den som legger omhu i skrivearbeidet, blir belønnet med tekster som treffer både nerver, nattbord og nyhetsfeeden.
-
0Lyst til å bruke skrivetiden din mer effektivt? Dumt spørsmål. Hvem gjør vel ikke det? Her deler gründerinspirator og produktivitetsekspert Torill Wilhelmsen noen av sine beste tips til hvordan du klarer å skrive litt mer hver dag.
-
0Jobber du smart når du skriver – eller tar du mange omveier før du er i mål? Kanskje har du oppgaver som «Få ut et nytt blogginnlegg» på gjøremålslista, men så blir det stadig dyttet på? Jeg har snakket med en ekspert og lært et par knep som hjelper....
-
0De fleste bedrifter (oss inkludert) tar i disse dager avskjed med det gamle året – og klekker ut planer for det nye. En plan for innhold er én av dem. En helt essensiell en, om du vil lykkes. Disse tipsene får deg i gang!
-
0Fikk du ikke med deg bokbadet da Skriv så du får JA-boka ble lansert? Da kan du ta en kikk på opptaket her!
-
2Ofiisiell lanseringsdato er 29. oktober. Sjekk ut saken forhåndsbestill eboka eller melde deg på den digitale lanseringsfesten.
-
0Du vil lykkes i sosiale medier, sier du? Engasjere følgerne og aller helst sikre at innsatsen gir resultater og kroner i kassa? Finn ut hva som får folk til å trykke «Slutt å følge»-knappen.
-
0Skriv så du får JA er et nettkurs for bedrifter som vil skrive for å treffe målgruppa, skape engasjement, vekke tillit – og overbevise.
-
0Lurer du på om Skriv så du får JA-kurset er noe for deg? Og om det er rett tidspunkt? Her har jeg samlet de fleste spørsmål og svar jeg har fått (og enda noen flere).
-
0Når verden plutselig ble så annerledes, kjører vi business as usual? Og når alles oppmerksomhet er rettet mot unntakstilstanden vi er i, skal vi drive salg og markedsføring som vi pleier? Ja – og nei. Her er noen råd.
-
1Har bedriftsbloggen tatt kvelden? Visnet hen i mangel på oppmerksomhet og omsorg? Da kan du trøste deg med at de døde kan vekkes til live. Og at du her finner opptil flere snarveier til oppstandelse.
-
0Hele målet med nettkurset vårt er at du lærer hvordan du skriver så du får JA. Men hvordan overbeviser du sjefen om å betale? Last ned og tilpass e-postmal her!
-
0Tekstforfatter, innholdsprodusent, ordkunstner og språknerd – kjær kollega har mange navn. Nå vil vi hanke inn en ny. Bedrifter landet rundt kontakter oss for teksthjelp, og som et lite byrå med store ambisjoner, trenger vi nå et ekstra, klokt hode f...
-
0Inbound marketing = fluepapir for potensielle kunder? Det tror vi, og etter omstendelig opplæring (flere hundre timer med øving og skolering), er vi i HvabeHager sertifisert for å kunne hjelpe bedrifter som mener alvor med innholdsmarkedsføringen....
-
0I snart ti år har Hvabehager vært et rendyrket tekstbyrå. Nå utvider vi tjenestetilbudet og henter inn Daniel Skjelde som ny byråleder. Han kommer fra stillingen som Boostcoms Head of Digital Performance.
-
0Vil du lære å skrive tekster som treffer, fenger, overbeviser og selger? I dette kurset har vi samlet essensen av 13 års teksterfaring. Se om det er noe for deg!
-
Blogg, Innholdsmarkedsføring, Redaksjonell tekst, Skrivekurs, Skriveskolen, Skrivetips, Tekst på nett, Tekst som selger0Skriver du for bedriften din – men får ikke responsen du vil ha? Få med deg vårt lynkurs på nett, da vel! Gratis å delta – plenty å lære.
-
0Jeg mener ikke illsint. Selv om det også bør unngås. Jeg mener forbannet som i hekseri. I så fall får leserne dine lide – og du oppnår ikke det du vil
-
0Vær ekstra bevisst på denne lille rakkeren når du skriver. Nedvurderer du den eller det du skriver om – og vil du det?
-
1Om målet er å overbevise leseren, hva er da like viktig som en gjennomgående velskrevet salgstekst? Jo, setningen du avslutter med – din call to action.
-
0Vil du ha optimale tekster med tanke på både lesbarhet, målgruppe og Google? Last ned sjekklista som gir deg full oversikt over alt som bør med, så du kan kan føle deg trygg når du først publiserer.
-
0Vil du skrive e-poster som blir lest og svart på? Klart du vil! Finn ut hvordan du unngår misforståelser – og hvilke prinsipper for skikk, bruk og effektiv kommunikasjon du bør følge.
-
0Fikk du ikke med deg Blekk Friday-seminaret vårt der vi delte skrivetips og råd om historiefortelling? Her er en ørliten smakebit på hva du gikk glipp av.
-
0Glem billigsalg og rabatter, dette frokostseminaret er gratis.
-
0Mange vet at om de fletter nøkkelord inn i innholdet, kan det være med på å øke synligheten. Det ikke like mange vet, er hvilken rolle de mindre synlige tekstene, de som ligger på «baksiden» av nettsiden, har.
-
0Mange tror at det er vanskeligere å skrive langt enn kort. Som regel er det motsatt. Så hva gjør en tekstforfatter når noen ønsker seg den korteste teksten av dem alle?
-
0Det er Camilla sin skyld. Tør du stikke nesa innom for å finne ut hva det er?
-
0Som intervjuere og skribenter leter vi med lupe etter den rette vinklingen. Sjekk ut våre 3 tips for å finne vinklingen som fenger.
-
0VM-pasifister og andre, her er unnskyldningene du trenger for å slippe å binge-watche fotball en hel måned.
-
0Det er mange veier som fører til jobb. For min del startet det med å klippe ut avisbokstaver som nennsomt ble satt sammen til et trusselbrev.
-
0Jeg vet allerede litt om deg. Leser du dette, betyr det sannsynligvis at du er over gjennomsnittlig opptatt av den gode teksten. Du vet kanskje hvem HvabeHager er – og hva vi gjør. Du følger oss muligens på Facebook.
-
0Skriver du artikler eller blogginnlegg til nettsiden? Kanskje trenger du en ekstra sak til magasinet ditt? Da er listesaker noe av det beste – og enkleste – du kan skrive. Listesaker er et velkjent format for de fleste som produserer tekst, og...
-
0Bedriftsblogging blir ofte snakket om i samme åndedrag som søkemotoroptimalisering og konverteringer. Men kanskje viktigere på lang sikt er bloggen som en byggestein for merkevaren din.
-
3Bør du f.eks. skrive osv. istf. etc. el. ikke? En forkortelse sparer deg for plass og tid, men det er vanskelig å skrive dem korrekt og samtidig bevare god flyt. Hvordan skrives forkortelsene egentlig, og hvilke er lov å bruke? Svarene vil kanskje ov...
-
0Leser du Reddit, Kvinneguiden eller kanskje MacRumors? Slike internettforum kan gjøre deg til en bedre tekstforfatter. Ser du forbi memes, nettroll og pappavitser, skjuler det seg nemlig tips til hvordan du kan skrive bedre tekster for leserne dine.
-
0Engelsk influerer språket vårt mer enn vi realiserer. Har du for eksempel hørt om 80-åringen som hadde så godt minne at han kunne huske alle han hadde jobbet med? Join meg og Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert, i et lite møte om anglisismer...
-
0Vanskelig å få folk til å stoppe opp og lytte? Fortvil ikke – få de beste tipsene fra en profesjonell tekstforfatter. Les videre for å finne ut hvordan du tiltrekker leserne.
-
0Grafisk profil har de fleste hørt om, men språkprofil? Hva er det, og hva skal bedriften med det? Det er ikke uten grunn at flere og flere virksomheter går inn for å utvikle sine egne språklige retningslinjer.
-
0Klisjeer og moteord har irritert meg – og sikkert mange andre – i året som gikk. Hva kan vi gjøre i forhold til å bli kvitt dem? Her er min topp 3-liste over språkklisjeer vi bør ha fokus på å avlive, sammen med noen robuste alternativer.
-
0Er du opptatt av å skape godt innhold? Da er artikkel en sjanger du bør mestre. Vi gir deg et lynkurs i hvordan du bygger teksten – og hvordan du finner vinklingen.
-
0Alt du trenger for å jobbe med content marketing er å vite hva godt, relevant innhold er. Eller? For hva er egentlig forskjellen på native advertising og branded content? Og hvorfor ropes det så høyt om inbound og outbound marketing?
-
0Har du klødd deg i hodet over begreper som søkemotoroptimalisering, nøkkelordstetthet og backlinks? Da har vi gode nyheter til deg: Søkegigantene flytter fokus fra søkemotor til brukeropplevelse, og gjør Search Engine Optimization til Search Experien...
-
0Har du lurt på hva som er riktig lengde for tekst på nett? Det har vi også, og svaret er at det ikke finnes noen fasit. Det er imidlertid flere ting du gjør lurt i å tenke over når du skriver på nett.
-
0Skal du, som så mange andre, satse på innholdsmarkedsføring i 2016?
-
0Bryllup, bil, bank og bestått eksamen – det er få temaer vi ikke har vært innom som tekstforfattere. Tidligere har vi fortalt litt om hva vi skriver om, nå er tiden inne for å fortelle litt mer om hvordan vi jobber.
-
0De fleste av oss har kommet over en kronikk vi husker. En som treffer spikeren på hodet, og som får oss til å tenke litt lenger. Men, hvordan skriver man egentlig en kronikk? Og ikke minst, hvordan skal en GOD kronikk være?
-
0Skole, studier og suksess: Dette var blant temaene som gikk igjen i et av sommerens mest spennende oppdrag.
-
0Søkemotoroptimalisering er som å rigge seg til med en fruktbod på et yrende, tettpakket marked. Det holder ikke bare å være synlig, du må også ha noe saftig å by på. Finn ut hva som er vel så viktig som nøkkelord og rangering.
-
0Gjesteinnlegg: Du tror det kanskje ikke, men et par enkle grep kan faktisk øke sannsynligheten for at det du skriver blir lest. Hele teksten, uansett hva den handler om.
-
0Har du noe du vil selge? Spre? Fortelle verden om? Du er ikke alene. For å skape engasjement og troverdighet rundt bedriften din gjelder det å skille seg ut. Og å ta sosiale medier på alvor.
-
0Godt innhold er det som er interessant og nyttig. Det høres jo greit ut, eller hva?
-
0Hva er vitsen med innhold av god kvalitet, om det ikke dukker opp før på side 9 i Google? Ytterst få vil få glede av det. På den andre siden hjelper det lite om materialet rankes høyt, dersom det er av dårlig kvalitet.
-
0Vi vet at folk kan avbryte et nettkjøp av at de blir skeptiske. Det er sant. Jeg har gjort det, og det har sikkert du også, når du tenker deg om. Et stort antall kunder går tapt hver dag, nettopp på grunn av det – skepsis.
-
0De fleste bedrifter (oss inkludert) jobber i disse dager med å ta avskjed med det gamle året, og å legge planer for det nye. En plan for innhold er én av dem.
-
0Tittelen er som regel det første du ser av en sak. Det er den som avgjør om du klikker for å lese mer. Så hva skal til for at du klikker?
-
0Lyst til å lære å skrive bedre på nett? Nå kan du melde deg på vårt skrivekurs på nett – helt gratis!
-
0Her får du en kjapp innføring i innholdsmarkedsføringens hva, hvorfor og hvordan. Innlegget er en oppsummering av foredraget Camilla holdt på Mynewsdesk sitt frokostseminar om innholdsmarkedsføring og synlighet 26.09.14.
-
0Lurer du på hvordan skrive gode produktbeskrivelser til nettbutikk og e-handel?
-
0Når jeg forteller at jeg er tekstforfatter, ser folk ofte for seg at jeg sitter hele dagen og pønsker ut en fiffig annonseoverskrift eller skriver morsom dialog til en reklamefilm.
-
-
0Vil du lære å skrive bedre på nett? 6. og 7. mai arrangerer vi skrivekurs i Oslo og Trondheim.
-
0Alle vil ha medias oppmerksomhet, men få vet hvordan de skal få tak i den. Her er noen enkle tips til deg som ønsker å få redaksjonell omtale.
-
0Nettsatsingen går ikke som planlagt. Informasjonen på nettsiden er utdatert og bloggen er død. Nyhetsbrevet en saga blott og ambisjonen om jevnlig digital innholdsproduksjon falmer i kantene. Lyder det kjent?
-
0Vil du lære hvordan skrive mer overbevisende og selgende? 29. oktober arrangerer vi kurs i samarbeid med Trondheim Markedsforening.
-
0Nøkkelord og nøkkelordfraser kan hjelpe deg høyere opp i søketreffet. I gamle dager kunne du pepre nettsiden din med nøkkelord, og søkemotoren gav deg god ranking. I dag har det motsatt effekt. Så hva kan du da gjøre?
-
0Vil du skrive godt på nettet, er det visse hensyn du må ta. At teksten skal tilfredsstille både leser og søkemotorer er et av dem. Et annet viktig poeng er å huske at de fleste ikke leser i det hele tatt – de skanner.
-
0I anledning deres nye nettsidesatsning, har jeg (Camilla) nettopp turnert Møre og Romsdal for å kurse alle bibliotekene i hvordan skrive på nettet. Det kan du tro var gøy!
-
0God setningsflyt er alfa omega når det gjelder å behage leseren. Den avgjør ofte om han eller hun gidder å lese videre. Å mestre dette er en kunst som krever trening. Heldigvis finnes det noen enkle, men gode råd for deg som ønsker å bli bedre....
-
0Hva er det aller viktigste du må tenke på hvis du ønsker å oppnå suksess med å sende nyhetsbrev? Et godt nyhetsbrevprogram? Stilig design? Velskrevet innhold? Unike fordeler for mottaker?
-
0Synes du det er vrient å skrive gode tekster? Vil du lære en metode som veldig mange profesjonelle tekstforfattere benytter seg av? Her har du et enkelt triks som kan gjøre tekstene dine mer leservennlige og spennende.
-
0På nett gjelder det å fenge fra først setning. Er du blind for eget innhold eller har et lite leservennlig fagspråk, hindrer det for god kommunikasjon på nett.
-
0En god tittel skal fange leserens oppmerksomhet og gi et kjapt innblikk i hva teksten handler om. Ikke minst skal den lokke til videre lesning. En tittel som gjør en eller flere av disse er sannsynligvis en god tittel.
-
1Jeg snakker ikke om norsk eller engelsk, men lettfattelig versus tunglest. På nett er nemlig feil språkbruk en av de sikreste veiene til å miste lesere.
-
0Det finnes en oppskrift på hvordan skrive tekst som selger. Som med de fleste gode oppskrifter, skal du kunne improvisere, så lenge basisen er på plass.
-
1Noe av det viktigste når det gjelder effektiv kommunikasjon, er å huske på hvem du snakker til. Å vite hvem målgruppen er, er første skritt på veien. Neste oppgave er å finne ut hva de vil ha.
-
0Skrivefeil skjer den beste. Ikke fordi du ikke vet bedre, men fordi du ikke ser bedre. Det beste du kan gjøre for å kvalitetssikre tekstene dine, er å leie inn en profesjonell tekstforfatter eller korrekturleser.