Stadig flere bedrifter tyr til webinar for å dele kunnskap og bygge autoritet – og sikre seg leads og salg. Er du heldig å ha fått samlet en skokk med deltakere, ligger neste utfordring i å holde på dem gjennom hele seansen  –  og selvsagt få dem til å handle. 

 

Svaret ligger nemlig ikke bare i innholdet, men hvordan det hele presenteres. Her er 8 tips til hvordan du kan engasjere for å konvertere i webinaret ditt. 

 

1. Start med et supertydelig budskap

Start forberedelsene med å finne en vinkling og et klart budskap. Gjør det så konkret som mulig, og tenk hva som kan være av verdi for målgruppen deres.

Tips: Gi dem 3 tips for å løse et problem som du vet de kjenner på.

 

2. Fang oppmerksomheten umiddelbart

Start webinaret ditt med noe som umiddelbart vekker interesse. Sørg for at de første minuttene fenger, og flere vil garantert henge med videre. 

Tips: Begynn med å stille et spørsmål, presenter en overraskende statistikk, artig fakta, en provoserende påstand eller en fengende historie. Få dem gjerne til å dele noe i chatten (ikke bare svar på standardspørsmålet «Hvor er du fra?»).

 

3. Ha en klar agenda, og presenter den

Et velstrukturert webinar leder publikum gjennom en reise fra problem til løsning (DIN løsning!). Ha en tydelig agenda, del webinar-innholdet ditt inn i logiske seksjoner, og sørg for at hver del bygger på den forrige for en helhetlig opplevelse. 

Tips: Presenter hva som er på agendaen, og lokk gjerne med en godbit til slutt for å få dem til å være med frem til salgspitchen din. 

 

4. Gjør det interaktivt

Tro det eller ei, men mange kommer til å multitaske under foredraget ditt. Men med aktiviteter og interaksjon, holder du folk engasjerte. Inkluder meningsmålinger, Q&A-sesjoner, og oppfordre til kommentarer. Å involvere publikum gir dem en følelse av eierskap til webinaret. Og ekstra pluss om du leser kommentarer høyt, med navnet til den som har skrevet dem (alle liker å få skinne litt i spotlighten). 

Tips: Planlegg en interaktiv meningsmåling etter introduksjonen for å teste publikums kunnskap eller meninger om temaet.

 

5. Tenk visuelt, men med måte

Gode visuelle hjelpemidler kan understreke poengene dine, men for mange kan overvelde og distrahere. Hold slidesene ryddig, og unngå overbelastning med tekst. Visuelle elementer som bilder, grafer eller video gjør presentasjonen mer engasjerende. (Men pass opp for video som har en lei tendens til å gi tekniske problemer i en presentasjon.) 

Tips: For hver slide, still deg selv spørsmålet: Bidrar dette visuelle elementet til å forklare eller forsterke budskapet mitt? Hvis ikke, kutt det ut.

 

6. Mesterlig formidling 

Å formidle godt er en kunst i seg selv. Så lenge du har godt humør, viser entusiasme og genuin interesse for temaet, så vil det smitte over til publikum. Legg vekt på klar og tydelig uttale, og ta gjerne noen kunstpauser så publikum får tid til å fordøye budskapet.

Tips: Kjenner du på nervene? Ta noen dype, rolige åndedrag før du setter i gang. Det hjelper mot en skjelvende stemme og gir deg kontrollen tilbake, så du unngår å haste gjennom presentasjonen. Å stille seg i «power pose» og slå seg selv på brystet som en gorilla har visst også positiv effekt.

 

7. Slutt når du skal, og med stil 

Avslutningen av webinaret ditt skal oppsummere de viktigste poengene og etterlate publikum med en klar oppfordring til handling (CTA). Dette er øyeblikket for å pitche tilbudet ditt. Noen vil nok riktignok takke for seg, men prøv å spille på triggere som hastverk eller eksklusivitet. Husk at folk ikke er interessert i produktet du selger – men i resultatet det vil gi dem, så fokuser på dette for å holde på å interessen og friste dem til å kjøpe.

Tips: Husk å anerkjenne deltakernes tid ved å avslutte til planlagt tid, takke for følget og ha satt av tid til spørsmål for å gi en god avslutning på seansen.

 

8. Bruk ChatGPT som partner i forberedelsene 

Din AI-drevne assistent kan hjelpe deg med alt fra å brainstorme ideer, spisse budskapet, strukturere innholdet, gi tips til presentasjonsteknikk og finne gode salgsargumenterr – for å nevne noe. Bare husk å ikke kopier blindt, og sørg for at innholdet fortsatt er ditt. 

Tips: Lyst til å vite mer om hvordan du kan utnytte din nye markedsassistent? Sjekk ut nettkurset vårt: Lær å mestre ChatGPT – det ultimate verktøyet for lynrask tekst- og innholdsproduksjon

Nå håper vi du føler deg litt tryggere neste gang du skal arrangere webinar. Og husk at nøkkelen til et vellykket webinar ligger i gode forberedelser og mengdetrening. 

Vil du ha hjelp med å utvikle webinaret ditt? Kontakt oss for en prat

Masse lykke til!