Skriv gode overskrifter

En god tittel skal fange leserens oppmerksomhet og gi et kjapt innblikk i hva teksten handler om. Og ikke minst, den skal lokke til videre lesning. En tittel som oppfyller ett eller flere av disse kravene, er sannsynligvis en god en.

Her er noen enkle tips ment for deg som ikke jobber med tekst til vanlig, men som ønsker å vite hvordan du kan skrive gode overskrifter.

Gjør det enkelt

Bruk få og enkle ord. Fargerike ord er ikke nødvendigvis feil, spørsmålet er hva som er rett for målgruppen.

Ikke utelukk det opplagte

Du kan være direkte med titler som «Stort møbelsalg denne helgen». Du kan spille på nysgjerrigheten med titler som begynner på «Visste du at…?». En mye brukt variant er å tilby svar på et spørsmål du vet leserne lurer på. «Slik erobrer du verden på to uker», er et eksempel på en slik tittel. Eller du kan bruke selve spørsmålet som tittel, som for eksempel «Hvordan få liv i døde potteplanter?» Skriver du tekst på nett, er denne siste kategorien spesielt god med tanke på søkemotoroptimalisering fordi folk gjerne søker ved å bruke slike spørsmål.

Det er en grunn til at denne type titler er mye brukt, og kanskje trenger du ikke være mer oppfinnsom enn som så.

Bruk undertittel/stikktittel

Tittel og undertittel/stikktittel kan være en genial kombinasjon som jeg anbefaler at du tester ut. Eksempel: «For søt? Slik kurerer du sukkerhungeren». Her vekker tittelen nysgjerrighet fordi du ikke helt forstår hva saken handler om. Stikktittelen avslører mer, og lokker samtidig med løsningen på et velkjent problem.

Skriv tittelen til slutt

Hvis du er usikker på hvilken vinkling som er mest lovende, skriv selve teksten først, og se hva som utmerker seg. Ofte kan du finne en god tittelformulering i hovedteksten. Titler du har forkastet kan fungere som avslutninger, og omvendt.

Ta vare på forkastede ideer

Kanskje fungerer ikke tittelen optimalt denne gang, men det kan den gjøre en annen gang. Ta vare på slike titler i et eget dokument. Står du fast en annen gang, kan du ta det frem og bruke det som inspirasjon.

– Camilla Hager, tekstforfatter og daglig leder i HvabeHager