Skrytehjørnet

Lurer du på hva slags prosjekter vi jobber med? Her ser du noen case-beskrivelser av oppdrag vi har gjort i det siste, for DNB, Sirkus Shopping og Idéhus.

DNB-workshop for mer treffsikker kommunikasjon

Kundens utfordring: Bankens stammespråk var utfordringen da DNB ba om en workshop for å lære å skrive bedre. Avdelingen som jobbet med kommunikasjon rundt kredittkort så at tekstene de skrev, og hadde fått skrevet for seg, hadde forbedringspotensial. De visste at de ofte brukte ord og begreper som ikke nødvendigvis var like naturlige (eller forståelige) for kundene.

Kundens mål/ønske: Målet med workshopen var at alle medarbeiderne som jobbet med kommunikasjonen rundt kredittkortproduktet, skulle lære hvordan de kunne oppnå mer treffsikker kommunikasjon, og hvordan skrive mer overbevisende og selgende tekster. Samtidig var det viktig for DNB å fremstå som en ansvarlig långiver. De ville skrive mer i klartekst, med et bankspråk på kundens premisser. De ønsket også en forenklet språkprofil, et dokument med retningslinjer de kunne følge, slik at alle kunne skrive mer likt.

Slik løste vi oppgaven: DNB er ikke alene om utfordringen med stammespråk. Mange av forespørslene vi får, går ut på nettopp det å tilpasse budskapet for målgruppen.

På DNBs bestilling skreddersydde vi derfor en workshop med dette på agendaen:

    • Hva bryr målgruppen seg om, og hvordan skrive til og for dem?
    • Tekst som selger, med grep og teknikker som gjør tekstene mer treffsikre
    • Hvordan fange oppmerksomheten med treffende titler?
    • Hvordan skape mer treffende tekster ved å inkludere leseren i teksten?
    • Hvordan gjøre tekstene mer relevant ved å fokusere på de virkelige fordelene?
    • Hvordan øke sjansen for at leseren gjør som du vil?
    • Hvordan bygge tillit og lojalitet?
    • Klartekst – om hvorfor det enkle ofte er det beste, og hvordan få det til

Workshopen varte en halv dag og bestod av både teori, oppgaver og diskusjon. Gruppen på rundt 25 deltakere sydet av engasjement og iver, noe som gjorde det ekstra morsomt!

I etterkant fikk DNB tilsendt en oppsummering av kurset sammen med språkprofilen, med føringer for hvordan skrive enkelt, aktivt, leserfokusert og selgende.

På en skala fra 1 til 6, ga deltakerne kurset terningkast 5,4 i snitt.

«Kjempeinteressant! Enkelt, men tydelig formidlet. Og mange gode tips og råd som vi faktisk kan få bruk for.»

«Veldig bra gjennomføring! Engasjerende!»

«Klart og direkte på tema. Enkelt og forståelig.»

Sirkus i sosiale medier

Se for deg et kjøpesenter. Med alt fra fotballbutikk, kafeer og bokhandel til scene i fellesarealet. Du har skjønt at det er Sirkus Shopping vi tenker på? Sirkus Shopping i Trondheim – et av landets største, og definitivt beste, kjøpesenter.

Kundens utfordring: Du kan tro gleden var stor da vi tidligere i vår fikk en forespørsel om å drifte senterets sosiale medier, nærmere bestemt Facebook og Instagram, for en periode da de trengte ekstra ressurser.

Kundens mål/ønske: Engasjement, rekkevidde, lojalitet og økt salg er alltid et mål i det som gjøres. Samtidig skulle innholdet være i tråd med senterets strategi. Fra senterets side var det et ønske om en blanding av bilder, linker, tilbud, videoer, konkurranser og stemningsrapporter.

Slik løste vi oppgaven: Det første vi gjorde var å lage en innholdsplan, med oversikt over innlegg i begge kanaler. Et eksempel verdt å trekke frem er fra da vi la ut en konkurranse der premien var en «bli ny-dag». Innlegget nådde ut til mer enn 100 000 mennesker. Og det på en side med 20 000 følgere. Et annet eksempel på stor rekkevidde er fra da vi la ut en påskevideo – med mer enn 23 000 visninger.

Sirkus i sosiale medier

Synes du sosiale medier er vanskelig? Vi drifter per i dag sosiale medier for flere lokale og nasjonale aktører – produserer tekst og tar bilder, og vi hjelper gjerne deg også.

Sammen kan vi erstatte dårlig samvittighet og løse tråder med engasjement og økt rekkevidde.

«Tusen takk for hjelpen med drift av de sosiale medier som Facebook og Instagram for oss i en periode tidligere i år. Det har vært en stor fornøyelse å jobbe med dere og dere har utført en veldig fin jobb for oss, og vi er superfornøyde. Du Sara satte deg raskt inn i hvordan vi tenker, og hvordan Sirkus ønsker å fremstå. Kjapp og nøyaktig, og vi kommer definitivt til å benytte oss av HvabeHagers hjelp igjen i fremtiden, om det blir nødvendig. Ønsker dere lykke til videre med den fantastiske jobben dere gjør»

Idé, slagord og nettsidetekst for Idéhus

Kundens utfordring: – De fleste vet at vi tilbyr ferdighus, men de færreste vet at de også kan få tegnet og tilpasse husene som de vil, sa Idéhus. De ville at flere skulle vite om arkitekttjenestene de tilbyr, og ønsket å få formidlet det på en god og enkel måte.

Kundens ønske/mål: Idéhus skulle kjøre sponsorvignett på TV, og trengte en kort payoff. Her var utfordringen at vi måtte unngå ord som ikke blir godkjent i sponsorvignetetter, som «du», «deg», «din», «vår», «drøm» med mer, og vi måtte formidle budskapet på 5-10 sekunder. Varianter av dette slagordet skulle bli til annonsetekster, som skulle lede inn til nettsiden. Der ønsket de en forklarende og selgende tekst som fortalte mer og som oppfordret leseren til å be om mer informasjon.

Slik løste vi oppgaven: I et møte med kunden ble vi kjent med utfordringen og fikk stilt alle spørsmålene vi trengte svar på før vi kunne gå i gang.

Blant de alternativene til slagord vi kom opp med, plukket de denne ut som en vinner:

Idéhus payoff

På få ord oppsummerer den at Idéhus kan bidra hele veien, fra idéstadiet via tegnebrettet og til boligen er innflytningsklar. Den har nå blitt brukt i sponsorvignetter, annonser og på nettsiden. Design og annonsering ble utført av flinke folk i Trygg Media.

Vurderer du å be om hjelp til prosjekt à la disse – eller noe helt annet?

Ta kontakt, så tar vi en prat om hva vi kan få til.

Se også flere prosjekter vi har jobbet med, og hva kundene sier om å jobbe med oss.