Et (åpenbart) AI-generert bilde. 👆

 

Annonserer du på SoMe, tør jeg vedde på at film er en del av innholdsplanen din. Det bør i hvert fall være det! Men er du som mange andre, kjenner du svetten i nakken bare du tenker på å skulle skrive manus til Facebook, Instagram og Snapchat. Les videre for 3 konkrete tips – og finn ut hva mange gjør feil når de skriver SoMe-manus.

 

1. Start manuset med en hook

Anslaget er det aller, aller viktigste i filmen din. Du har mindre enn 3 sekunder på å fange de utålmodige skrollernes oppmerksomhet, og nesten ingen ser en film i mer enn 10–15 sekunder(!). Å spare det beste til slutt, er derfor idioti på SoMe.

Start med en tankevekkende, interessant eller artig setning, som gir skrolletommelen en grunn til å stoppe opp. Og like viktig: Setningen bør gi en tydelig forventning om hva filmen skal handle om. Tenk cliffhanger – ikke clickbait, som ofte lurer deg.

En god sammenligning er emnefeltet i et nyhetsbrev. Hvor mye fres trenger denne inngangen, for at du skal orke å åpne én e-post i et hav av 100?

 

2. Skriv manuset muntlig

Det er både kleint og smertefullt å se og høre noen lese opp et manus – som åpenbart er et manus. Selv om vi er vant til å bombarderes med reklame i sosiale medier, er det fortsatt kanaler som er bygget for autentisk og organisk innhold. Skriv som du vanligvis prater, og la personligheten din skinne gjennom i filmen.

Det har nemlig flere fordeler:

  • Både du og bedriften din fremstår mer troverdig
  • Målgruppen har ikke piggene ute, og blir mer mottakelig for budskapet
  • Det er langt mer komfortabelt for deg å levere manuset

Tips: Les høyt. Høres det ut som deg? Supert. Føles det unaturlig å si det høyt, prøv igjen.

 

3. Husk gode tekstplakater i filmen

Visste du at de aller fleste ser SoMe-filmer uten lyd? Da er det dumt å ikke ha teksting! Har filmen din undertekster, er det også flere som tar seg tid til å se filmen helt ferdig.

Du bør også blåse opp viktige setninger og poenger på egne tekstplakater – for eksempel den gode cliffhangeren. Korte, engasjerende tekster hjelper deg med å fange seeren.

 

Til slutt: Gjør du denne typiske manustabben?

Vi lovet deg gapestokk, så finn frem tomatene og spenn kastearmen.

Neida. Men joda.

mange åpner filmen sin med å fortelle hvem de er, hva de jobber med og hva de har tenkt å snakke om. Dette er informasjon som koster deg dyrt, og som gjør at mange scroller videre før du egentlig har kommet i gang.

Skriv heller navn og tittel på en tekstplakat i bildet (også kalt supring), eller i caption under innlegget.

Lykke til med manusskrivingen – vi krysser fingrene for Oscar!

 

Lyst på flere manustips og annet skrivesnacks?

Meld deg på e-postlista og få smarte triks rett i innboksen

Eller last ned Kræsjkurs i ChatGPT – 17 kommandoer som får fart på tekst- og innholdsproduksjonen