4 grunner til at listesaker funker

Skriver du artikler eller blogginnlegg til nettsiden? Kanskje trenger du en ekstra sak til magasinet ditt? Da er listesaker noe av det beste – og enkleste – du kan skrive.

Listesaker er et velkjent format for de fleste som produserer tekst, og Buzzfeed er prakteksempelet på en nettside som har oppnådd suksess med dette. Men hvorfor fungerer egentlig denne typen saker? Her er fire grunner.

1. Tittelen skiller seg ut

Overskriften er kanskje den viktigste grunnen til at artikler blir lest, og uten en treffende tittel er slaget tapt. Det gjelder å skille seg ut fra mengden. Med en listesak kan du lage spissede og konkrete titler, noe som ikke alltid er like enkelt om du skal skrive en nyhetsartikkel om et politisk vedtak. Dessuten kan du inkludere et siffer, noe som raskere fanger oppmerksomheten.

«6 titler som får deg til å klikke»
«5 grunner til å misunne Donald Trump»

Et annet element som gjør overskriftene i slike saker ekstra gode, er at de impliserer et spørsmål. Du lover leserne svaret på noe de ikke visste de lurte på før de så saken din. Ta Nord-Korea og oppskytningen av raketter som eksempel.

«10 grunner til at tredje verdenskrig ikke vil skje»
«3 handlinger Nord-Korea har skremt oss med tidligere»

Dette er antagelig ikke noe du har fundert på, men det vekker nysgjerrigheten din, gjør det ikke?

2. De gir en rask oversikt over tema

En annen grunn til hvorfor listesaker fungerer, er at leserne slipper å møte en vegg av tekst. I stedet for lange avsnitt uten mellomrom, består listesaken av en punktliste. En struktur med mye luft, korte avsnitt og kanskje også bilder, gjør innholdet oversiktlig og lettlest.

Ved å dele inn teksten i punkter får utålmodige lesere muligheten til å skumlese innholdet. Du kan scrolle raskt gjennom og likevel få med deg det viktigste. Dermed kan du raskt avgjøre om du vil lese mer i dybden – eller bare hoppe inn og ta for deg et enkelt avsnitt.

3. Innholdet er konkret og endelig

Leseren vet alltid hva de får med en listesak. Hvert punkt er spisset og dreier seg rundt ett poeng.

Ved å være konkret vet leserne på forhånd hva de har å forholde seg til. De slipper å lure på hvor mye tekst det gjenstår å lese. Hvor mange ganger har du ikke begynt på en artikkel, for så å lukke siden fordi teksten aldri tok slutt? Er du på punkt 4 av «7 triks alle tekstforfattere må kunne», så vet du at det bare er tre punkter igjen.

4. De passer de fleste bransjer og temaer

Du kan jobbe i en bank og skrive en artikkel om konkursbegjæring, eller i en dyrebutikk og skrive et blogginnlegg om fargerike frosker. Listesaken passer i nesten alle bransjer:

«5 orkaner som gjorde mer skade enn Irma»
«6 steg for å starte egen bedrift»
«10 grunner til å skaffe hund»

Du kan i grunnen lage listesaker om de fleste temaer, bare du er kreativ og tilpasser språket: Skriver du om dyr til kjæledyreiere er tonen i språket nødvendigvis litt annerledes enn om du selger en seriøs forretningstjeneste og skal holde deg profesjonell.

Trenger du hjelp til å skrive? Snakk med oss i HvabeHager