Hvordan bruke ChatGPT og AI i SoMe

Et (åpenbart) AI-generert bilde. 👆

Får du klump i magen av å tenke på alt innholdet du ikke har rukket å lage? Sliter du med å innfri «kravet» om en konstant strøm av engasjerende og relevant innhold på sosiale medier? Og hva skjedde med den innholdsplanen du lenge hadde mål om å lage?


Å være innholdsskaper kan være nokså heseblesende, we know! Hadde bare døgnet hatt noen flere timer? Vel, det har det ikke (dessverre). Men med din nye SoMe-sidekick ChatGPT, kan det plutselig føles sånn.


For hva om du kunne produsere SoMe-innhold på halvparten av tiden? Og til og med vite at innholdet ditt er kruttsterkt, og snakker rett til målgruppen din?


Vi lærer deg hvordan du enkelt kan ta i bruk din nye venn, roboten som kan bli en stor gamechanger i markedsføringen din på SoMe. 

 

1. Bli servert et lass med ideer på sekunder


La oss starte helt på scratch. Til deg som sitter der med null ideer på SoMe-blokka, og drømmer om at kreativiteten skal skyte fart etter en halv dag med grubling, neglebiting og grafsing i håret. Jeg har en god nyhet: Fra nå av trenger du ikke å klekke ut gullet helt selv. Si farvel til kreativ stagnasjon og idétørke, og bruk ChatGPT til å fylle opp blokka igjen. Og det på bare noen sekunder. Her er et eksempel på hvordan.

 

Kommando: Gi meg 10 ideer til innlegg om [PRODUKT/TJENESTE] som skal treffe målgruppen [DRØMMEKUNDEN.]

Eksempel: Gi meg 10 ideer til innlegg om robotstøvsugere som skal treffe målgruppen slitne småbarnsmødre.

 

2. Treff blink med riktig forarbeid

 

Unnfangelsen av et nytt innlegg er et faktum. Nå trenger du bare vite hvordan du kan skille deg ut i jungelen av innhold som allerede finnes der ute – og treffe målgruppa di rett i hjertet. ChatGPT kan hjelpe deg med å trylle frem selgende tekst som synger. Og som forhåpentligvis gjør at følgeren vil kjøpe produktet ditt. Ved å kartlegge de største utfordringene målgruppen din har, kan din nye robotvenn finne argumenter for hvordan nettopp ditt produkt kan løse alle deres problemer. Få den til å hjelpe deg med å formulere de største fordelene ved produktet ditt, og hvilket resultat målgruppen din oppnår ved bruke det.

På et blunk vet du hvilke knapper du skal trykke på for å treffe med budskapet ditt.

 

Kommando: Hvilke utfordringer sitter [MÅLGRUPPEN] med som [PRODUKTET/TJENESTEN DIN] kan løse? 

Eksempel: Hvilke utfordringer sitter slitne småbarnsmødre med som en robotstøvsuger kan løse? 

Kommando: Hvilket ønsket resultat får [MÅLGRUPPE] av å kjøpe [PRODUKTET/TJENESTEN DIN]?

Eksempel: Hvilket ønsket resultat får slitne småbarnsmødre av å kjøpe en robotstøvsuger?

 

3. Gjør ideer om til (nesten) ferdige captions

 

Selv om du har en briljant idé, er det ikke alltid du får fart på skrivemarkøren. Du finner liksom ikke helt ordene, setningene eller formuleringene som sitter. Da kan du få drahjelp til å faktisk skrive et helt utkast av teksten til innlegget ditt. Men husk å mate roboten med tilstrekkelig informasjon først. Fór den med informasjon om tema, målgruppe, utfordringer målgruppen din har, fordeler og resultater produktet ditt gir – og dine beste salgsargumenter. Tilbake får du et førsteutkast, som gjerne må poleres litt. Gjør det til ditt eget før du trykker publiser.

Kommando: Skriv et forslag til caption til et innlegg som omhandler [TEMA] som retter seg mot [MÅLGRUPPE] som sliter med [UTFORDRING] og som ønsker seg [RESULTAT,]  og hvordan [PRODUKTET DITT] kan være løsningen på problemet.

Eks: Skriv et forslag til caption til et innlegg som omhandler orden i hjemmet. Det skal rette seg mot slitne småbarnsmødre som sliter med dårlig samvittighet for at de ikke rekker å støvsuge så ofte som de skulle ønske. Men som likevel ønsker seg et ryddig og rent hjem.  Fortell meg hvordan en robotstøvsuger kan være løsningen på problemet.  

 

4. Friser, personaliser og tilpass teksten til riktig bruk

 

Nå har du forhåpentligvis et ganske godt utgangspunkt for et innlegg. Men så kommer du på at du jo også bør ha noe til LinkedIn? Og til Twitter? Så kunne du kanskje få ut en Reel på Instagram med samme budskap? Huff, her snakker vi ørten ulike versjoner … 

Heldigvis(!) kan ChatGPT hjelpe deg med å skrive om, forkorte, forlenge, omformulere, personalisere og tilpasse med enkle kommandoer.

 

Kommando for å tilpasse tone og lengde: Gjør om teksten til et Linkedin-innlegg. Bruk en [BESKRIVENDE ADJEKTIV] tone og maks [ANTALL] ord. Husk emojis.

Kommando for å tilpasse målgruppe og kanal: Ta rollen som [MÅLGRUPPE] og tilpass teksten for [KANAL] og legg til passende emojis.

Kommando for å endre format: Gjør om teksten til et manus for Instagram Reel og legge til et storyboard for videoen.

Kommando for bedre SEO: Optimaliser teksten for SEO med disse søkeordene. [LEGG INN SØKEORD]

Kommando for bedre engasjement: Kan du sprite opp denne teksten slik at folk kommer til å like, kommentere og dele? Legg til en call to action som får folk til å gjøre dette.

 

5. Innholdsplanen er bare ett tastetrykk unna

 

Med fiks, ferdige innlegg i banken, trenger du nå bare å planlegge hvordan du skal få det ut til verden. Spør ChatGPT om hjelp til å planlegge SoMe-innholdet, og bli den strategiske innholdsprodusenten du alltid har drømt om å være. Vi snakker regelmessig publisering, kontinuitet og gjennomføring. Du kan rett og slett endelig etterleve den sosiale medier-strategien du la en gang i tiden. For nå kan din nye SoMe-sidekick utarbeide publiserings- og kampanjeplaner for deg. Først og fremst kan den guide deg gjennom valg av plattformer, optimale tidspunkter for publisering, publiseringsfrekvens og definere klare mål for innholdsproduksjonen din. Har du dette allerede klinkende klart? Da kan du mate det inn i kommandoen, og be om en publiseringsplan basert på dette – og selvfølgelig kan du få det systematisert i tabeller eller kolonner.

 

Kommando: Jeg skal lage en plan for sosiale medier for de neste 30 dagene. Bedriften min selger [BESKRIV PRODUKT/TJENESTE] til [DRØMMEKUNDE]. Jeg ønsker en variasjon i innleggene, både innlegg som er lette, engasjerende og humoristiske, samt de som skaper autoritet og bygger tillit. Kanalene jeg bruker er [KANAL(ER)], og jeg vil publisere [ANTALL] ganger i uken. I tillegg skal noen innlegg selge direkte. Jeg trenger din hjelp til dette, og vil at du lager en full plan for alle kanalene. Først vil jeg at du stiller meg alle spørsmålene du trenger svar på for å ha all informasjonen du behøver for å kunne gjøre dette. Vent til jeg har svart. Så setter du opp en tabell med en posteplan.


Vips, så har du sikret markedsaktivitetene på sosiale medier for den neste uka, måneden og kanskje året. Da gjenstår det bare å publisere! 


OBS!
Be ChatGPT om å korrekturlese SoMe-teksten før du publiserer. 😉


Vi håper at du nå hiver deg ut i det,
eksperimenterer med kommandoer, prøver og tester din nye kreative kompanjong. Både som idefabrikk og strategisk planlegger. For oss har AI og ChatGPT virkelig revolusjonert måten vi jobber på. Hopper du på AI-toget nå, vil du garantert høste gode konkurransefordeler.

 

Men husk! Bruk den hovedsakelig til inspirasjon og for å få drahjelp i prosessen. Enn så lenge vil alltid ekte og autentisk innhold laget av ekte mennesker trumfe en robotskrevet tekst. Men selv om du har overtaket, vil du nok bli overrasket over hvor god output du kan få. Så lenge inputen er god, selvfølgelig. Shit in, shit out! 

 

Lyst til å vite mer om hvordan du kan utnytte din nye markedsassistent? 

Last ned gratisguiden med 17 kommandoer som setter fyr på tekst- og innholdsproduksjonen. 

 

Eller sjekk ut nettkurset vårt: Lær å mestre ChatGPT – det ultimate verktøyet for lynrask tekst- og innholdsproduksjon