Du overvurderer hvor interessert leseren er i deg

– Vi har skrevet den selv, og den er litt… kjedelig.

Disse ordene hørte jeg uttalt senest i går, på telefonen med en potensiell kunde. Hun hadde selvfølgelig helt rett.

Teksten hun snakket om, var ikke bare en liten snorkefest, den var også selvsentrert. Som så altfor mange tekster skrevet av og om virksomheter. Det er fort gjort at det blir slik, og det kan skje den beste.

Tabben mange gjør, er liten – bokstavelig talt – men har stor negativ effekt. Feilen er overforbruk av ordet «vi». I dette tilfellet begynte alle avsnitt med «vi». Ytterst få avsnitt trenger å begynne med «vi».

 

Vi, vi, vi = Zzzz

Den ubehagelige sannheten er at folk ikke bryr seg om deg og virksomheten din. De bryr seg om seg selv, og i forlengelse av det: hva du kan gjøre for dem. Og det må du ha i tankene når du skriver – og bruke for alt det er verdt.

– Men vi skriver jo om oss og hva vi kan gjøre, da må det jo handle om oss selv? I alle fall på Om oss-siden?

Jo, men ikke slik mange tror. Det handler om måten du vinkler det på. Samme informasjon kan dreie seg om dere – men oppfattes slik at den handler om dem.

Det du må gjøre, er å skrive om teksten slik at leserens behov er i sentrum. Noen ganger er det nok å erstatte «vi» med «du».

 

Hei, du – dette angår deg!

Visste du at, i likhet med ditt eget navn, får ordet «du» deg til å stoppe opp? Det fordi du opplever at det angår deg, selv om det i praksis også kan omhandle en million andre du-er der ute.

Se bare hvordan den lille justeringen gir følelsen av at det handler om deg:

Det høres også mer fordelaktig ut, selv om det i realiteten betyr nøyaktig det samme.

Kort sagt: «Du er viktig» har større virkning enn «vi bryr oss».

 

Vri budskapet

Skriver du direkte til leseren ved hjelp av «du», går du mer rett på sak. Budskapet blir klarere – og virker med ett mer relevant. Samtidig tvinger denne omskrivingen deg til å «vri» teksten slik at den angår leseren i større grad.

Noen ganger blir omskrivingen litt større, men det er likevel et enkelt grep.

💡Skrivetips: Bruk minst tre «du» for hvert «vi».

☝️Huskeregel: Bruk «dere» når du skriver til grupper, institusjoner og virksomheter dersom «du» ikke passer. Men husk at du som oftest snakker til én og én mottaker, selv om de er en del av en virksomhet.

✏️ Prøv selv: Om du vil gjøre én forbedring med dagens tekster, jakt etter «vi» og se hvor du kan erstatte med «du». Enklere omskriving med større effekt finner du neppe.

 

Unntaket som bekrefter regelen

Kundeløfter har størst kraft om virksomheten er tydelig avsender.

«Vi lover levering innen 1 time – hvis ikke får du den gratis»

«Vi lover at selv om strømmen går og nettet er nede, fungerer alarmsystemet like godt»

«Vi lover at du vil bli fornøyd – hvis ikke får du pengene tilbake»