Har bedriftsbloggen tatt kvelden? Visnet hen i mangel på oppmerksomhet og omsorg? Da kan du trøste deg med at de døde kan vekkes til live. Og at du her finner opptil flere snarveier til oppstandelse.
Lenge siden forrige innlegg ble skrevet? Få som titter innom? Enten bloggen er slapp, komatøs eller stein dau, kan det kjennes tungt å skulle få den opp på bena igjen. Vår husdoktor foreskriver disse rådene som drahjelp på veien.
Sjekk også ut denne for å komme i gang: Kickstart skrivingen – bloggmalen som får deg på gli
Dette er de vanligste dødsårsakene, eller unnskyldningene, alt ettersom hvordan du velger å se det:
«Det er for travelt, bloggen ble nedprioritert.»
«Vi gikk tomme for ting å skrive om.»
«Vi fikk ikke nok ut av det til å kunne rettferdiggjøre tiden vi brukte på det.»
Tenker du deg om for å få stilt korrekt diagnose, kan du enklere foreskrive rett medisin. Å lære hvordan komme opp flere ideer hjelper for eksempel lite, dersom det ikke finnes noen som kan gjennomføre.
Døde bloggen grunnet manglende omsorg? Skal den vokse og gro, må tilsyn, vann og gjødsel stå i noens jobb-beskrivelse. Gjør den ikke det, blir det fort nedprioritert. Akkurat på samme måte som oppgaver som er alles ansvar, blir ingens ansvar.
Er det ingen hos dere som kan, vil eller har mulighet til å ta ansvaret? Vurder å sette det bort til profesjonelle. Gjør du det, spiller det ingen rolle hvor travelt dere på kontoret har det – bloggen blir oppdatert på tross.
Er idétørke årsaken til bloggdøden, sett av tid til brainstorme ideer. Slå gjerne flere hoder sammen.
Dette får ideene til å sprute:
Et mål uten en plan er bare drøm, var det ikke så? Sørg derfor for å få det svart på hvitt. Hva skal skrives når og av hvem? Innholdsplanen kan være et enkelt oppsett, som for eksempel et Excel-ark. Det viktigste er at det er nedskrevet, at alle som trenger tilgang har det, og at det enkelt kan oppdateres av alle involverte. Google Docs funker som fjell til dette formålet.
Plott så inn i planen, inndelt i kolonner som for eksempel disse:
Vi anbefaler også Trello, et glimrende verktøy til innholdsplanlegging (og mye annet).
La oss ta ett minutts stillhet for alle innholdssatsingene som ligger døde og begravet, som aldri fikk en sjanse til å blomstre. Det er nemlig når planen skal settes ut i livet og teamet ikke er samkjørt, at det ofte går skeis.
Få med deg folket og sørg for at de får eierskap til å holde bloggen ved god helse. Slik øker du sjansen for det:
Du trenger ikke nødvendigvis starte med blanke ark. Ta en titt i arkivet. Er det noe som kan oppdateres, skrives om, forbedres eller bygges ut og bli til flere nye artikler? En populær sak som kan få en oppfølger? Er det innhold brukt andre steder som kan bli blogginnlegg, som en tidligere e-postserie? En sak fra et trykt magasin?
Slik optimaliserer du metainformasjonen for bedre synlighet i Google er et eksempel på et innlegg vi har oppdatert utallige ganger. Når Google endrer kjørereglene, endrer vi innlegget – og voila: Vi kan dele det igjen.
Og du? Jeg innrømmer lett at deler av dette innlegget er gjenbruk av et gammelt.
Det er bedre med ett solid innlegg i måneden, enn tre slappe. Bruk heller mer energi på å finne det rette temaet. Gjør research på hva målgruppa di vil lese om, finn ut hvilke fraser de googler og spørsmål de lurer på – og skriv et knakende godt innlegg om det.
Effektivt bloggskrivearbeid kan se slik ut:
Gjør du alt om hverandre, bruker du garantert mye lengre tid enn om du går systematisk til verks. Tro meg, jeg snakker av erfaring.
For å gjøre skrivearbeidet enklere, har vi skrudd sammen en nyttig mal: Kickstart skrivingen – bloggmalen som får deg på gli. Den hjelper deg med å skissere blogginnlegget før du går løs på detaljene. Med denne blir det lekende lett å komme i gang – og fullføre.