De fleste bedrifter (oss inkludert) tar i disse dager avskjed med det gamle året – og klekker ut planer for det nye. En plan for innhold er én av dem. En helt essensiell en, om du vil lykkes.
For om du vil at innholdsmarkedsføringen skal gå på skinner, er god planlegging nøkkelen. Du trenger en plan for å samle ideer, fordele ansvar, planlegge og dokumentere. Uten er det vanskelig å få kontinuitet og fremgang.
Har du ikke dette på stell enda, fortvil ei! Det trenger ikke å være avansert.
Det er heller ingen fasit, men her har vi samlet 5 enkle tips som gjør det enkelt å komme i gang:
Jo bedre innholdet er tilpasset målgruppen, desto bedre vil det treffe. Åpenbart, men likevel blir det ofte glemt. Er det ikke relevant, vil leseren søke svar andre steder. Før du begynner å lage en innholdsplan, vær derfor sikker på at du vet hvem du skal lage innhold for:
Dette kan du gjøre ved å lage personas (gi den ideelle kunden et fjes og en personlighet). Se på noen av dine drømmekunder i dag. Hva kjennetegner dem? Du kan også gjøre research gjennom kundeundersøkelser eller ved å spørre kundeservice om hvilke spørsmål de ofte får. Når du forstår hva målgruppen er opptatt av, er du bedre rustet for å fylle planen og året med innhold som faktisk faller i smak.
I innholdsplanen kan du skille mellom informasjon kunden søker i en tidlig fase, og det som skal fungere som det siste dyttet over målstreken (for eksempel til et gjennomført kjøp). Alt innholdet du produserer bør ha som mål å få leseren ett skritt videre i prosessen.
Det er dette kaller vi inbound marketing – å skape tilpasset innhold som frister leserne videre. Vil du lære mer om dette, sjekk ut guiden vi har laget, Skap riktig innhold til rett tid.
Har du lyst til å jobbe på denne måten for alvor, book en gratis workshop med oss.
Noen tips til hvordan du kommer opp med ideer og tema for innhold:
Les også: Har bedriftsbloggen daua? Her er medisinen som vekker den til live
Har dere spikret hva slags innhold og temaer som skal dekkes? Supert – da gjenstår det bare å plotte det inn i en plan inndelt i felter, som for eksempel disse:
Innholdsplanen kan være et enkelt oppsett, som for eksempel et Excel-ark. Det viktigste er at det er nedskrevet, at alle som trenger tilgang har det, og at det enkelt kan oppdateres av alle involverte. Google Docs funker fint til dette formålet.
Vi anbefaler også Trello, et glimrende verktøy til innholdsplanlegging (og til himla mye mer!).
Å implementere planen er kanskje der det oftest stopper opp. Vi har alle støtt på planer, maler, prosesser og guider som er utviklet med de beste intensjoner – men som fort feiler fordi ingen bruker dem.
Vil du sikre suksess, få med deg folk på laget:
Som sagt, det finnes ingen fasit, og planen trenger ikke være avansert. Men, den må eksistere skal det bli noe ut av det. Det beste du kan gjøre, er å begynne et sted. Og husk: ikke la planen bli for rigid, Mye kan skje i løpet av et år, så gi rom for fleksibilitet.
Lyst til å sikre dere innholdet som får kundene til å sverme? Be om en gratis workshop, så hjelper vi deg med å finne ut om inbound marketing er noe for dere.