Nettkurset vårt lærer deg hvordan du skriver så du får JA. Men om du ikke sitter på lommeboka selv, må du jo først få vedkommende til å si JA å betale.
Så la oss tjuvstarte skrivetreningen allerede nå, ok?
For å gjøre det superenkelt for deg å få aksept, har jeg laget en e-postmal du lett kan tilpasse og sende.
Vil du hoppe rett til malen, finner du e-postmalen her. Men vil du også lære litt om hva som ligger bak, les dette innlegget først.
Hvorvidt du lykkes med å selge et produkt, tjeneste, idé eller forslag, handler mye om din evne til å overbevise. Da er disse prinsippene kjekke å kjenne til.
MERK: Blogginnlegget og e-postmalen er skrevet i forbindelse med nettkurset. MEN, prinsippene er krutt og kan tilpasses andre situasjoner der du må flekse overbevisingsmusklene.
Skal du velge mellom å investere i et kurs eller la være, er det lett å tenke at valget står mellom å bruke XXXX,– kroner – eller 0,–. Men sånn er det jo ikke. Det som er dyrt, er å ha tekster som ikke gir effekt. For tapte klikk, besøk og kjøp, det koster også. Å betale for annonser som ikke konverterer, er som å putte penger på kattevideoer. Sender du trafikk til landingssider som får folk til å snu i døra, kan du like gjerne sende sedler gjennom makuleringsmaskina.
For ikke å nevne tiden som kastes bort på å skrive og distribuere alle disse ineffektive tekstene.
Setter du kurskostnaden i sammenheng med den alternative kosten, blir det fort det mest attraktive valget.
«When choosing among several alternatives, people avoid losses and optimize for sure wins because the pain of losing is greater than the satisfaction of an equivalent gain.» Nielsen Norman Group
Du, sjefen og kollegaene dine har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder, men det endelige målet er det samme: å drive best mulig butikk. At du skal utvikle dine ferdigheter, er vel og bra (og jeg håper sjefen også vet å verdsette det), men ikke la det spille hovedrollen i innsalget. Kjenn ditt publikum. Det handler om hva du leverer for bedriften.
Finn ut hvilke mål og ønsker virksomheten har, som du kan påvirke med arbeidet ditt.
få X % flere nye henvendelser/kunder/leads via nettsiden hver måned
nå ut med historier og nyheter
bygge omdømme
redusere henvendelser fra folk som lurer på ting som ikke står godt nok forklart på nettsiden eller andre steder
øke åpnings- og/eller klikkrate i nyhetsbrevene med X %
øke omsetningen i nettbutikken med X % sammenlignet med i fjor
øke konverteringsraten på en bestemt side med X %
få mer engasjement i sosiale medier
redusere pris per annonseklikk/annonsekonvertering
produsere mer og bedre innhold på kortere tid
Velg ett eller to mål du tror sjefen vil trigge på. Gjerne mål du ser dere har vanskeligheter med å nå.
Du ønsker å tydeliggjøre hva du kan gjøre etter kurset – og hvilken effekt det kan få. Ved å koble ferdighetene dine opp mot måloppnåelsen og ledestjerna, fremstår ideen som mer forlokkende – og lettere å forsvare. Da får du lettere gehør.
Er du markedsfører, har du kanskje hørt om Cialdinis rule of bargaining. Ved å be om noe stort først, som du får nei på, øker det sjansen for at du får ja neste gang du spør om noe mindre.
I 1975 testet forskere fra Arizona State University dette i praksis:
Første forsøk: De spurte studenter om de ville ledsage ungdommer fra et ungdomshjem på en dagstur til dyrehage. 17 % svarte ja.
Andre forsøk: Studentene ble først spurt om de ville være frivillig på ungdomssenteret to timer i uken i to år. Ingen svarte ja. Men da de deretter fikk spørsmålet om dagsturen, svarte 50 % ja.
I denne sammenheng kan du først be om det som er din ultimate visjon, som å få betalt videreutdanning, reise på konferanse i utlandet eller gå kurs/sertifisering som krever flere dager borte fra kontoret. Da virker dette som et kupp i sammenligning.
Pass bare på at det store du spør om også er noe du kunne tenke deg. Det kan jo hende at du får JA!
Noe av det du lærer i kurset, er å være forberedt på motforestillinger og spørsmål. Det gjør at du kan være i forkant. Forvent at sjefen har noen spørsmål, så bak inn svar på disse – eller ta det muntlig når/om dere skal snakkes om det.
«Hvordan vet vi at dette kurset er solid? Hvor finner jeg mer informasjon om kurset?»: Vis til kurssiden for info og lovord fra deltakere. Har du fått tips fra meg på e-post og allerede dratt nytte av disse i praksis, kan du jo også nevne det.
«Skal du være borte fra jobb?»: Få frem at det er et nettkurs du har tilgang til så lenge det eksisterer. Dette er noe du kan bruke til å fylle ledige stunder med noe nyttig.
«Vi har ikke budsjett» / «Det koster for mye»: Understrek hvordan det å ikke gjøre noe, koster langt mer. Du kan også vise til hvor fort kurset vil betale for seg selv. Hva skal til, 4 ekstra salg? 1 ny kunde? 10 sparte arbeidstimer?
«Vi kan ikke betale med kort, vi må ha tilsendt faktura»: Si at du kan fikse det. Send meg så en e-post (skriveskolen@hvabehager.no), så ordner vi med faktura.
Sjefen får ikke så lang betenkningstid her, fordi kurset kun er tilgjengelig for kjøp frem til 25. august. Neste gang (vi vet ennå ikke når) er det mulig at prisen settes opp.
Begge deler vil gi han/henne insentiv til å ta en rask avgjørelse.
Oppfør deg som om du har krav på det eller ta det som en selvfølge at selskapet skal betale.
Ta det opp i sammenheng med lønn. Dette er ikke tid og sted.
Bli sur og bitter om du ikke får aksept. Karma biter deg fort i rumpa, og det kan være ting du ikke vet om her. Men spør gjerne hva som er grunnen, slik at du kan ta høyde for også den motforestillingen i neste runde – og stille sterkere da.
Det er heller ikke sikkert at det er en god idé å overraske sjefen over kaffetrakteren. Send heller en e-post først, og ta så en prat, dersom dere trenger det.
Last ned og tilpass e-postmalen
Tilpass så det føles rett og høres ut som deg.
Tvi, tvi!
PS Nå fikk du også en forsmak på hva du vil lære i kurset, og hvordan øvelsene vil være. Liker du dette, har du med andre ord mye gøy i vente. 😎
.