Det er fort gjort å velge korteste vei når stillingsannonsen gnager på samvittigheten. Har du vært der selv? Tida er knapp, du vet ikke hva du skal skrive – og ny kollega må på plass ASAP.
Har det hendt at du har tatt en kjapp kopi av en tidligere utlysning og bare endret oppstartsdato? Eller rett og slett limt inn stillingsinstruksen?
Da har du trolig gått glipp av aktuelle kandidater. Dessverre.
Du har kanskje selv lest jobbsøknader proppet full av knusktørre ord og oppbrukte fraser? Vel, like lite inspirerende er det for jobbsøkeren å lese sjelløse stillingsannonser. Skal du friste til frieri, må du fange oppmerksomheten på et blunk – og gjøre fordelene med å jobbe hos dere krystallklare.
Slik går du frem.
Det stemmer. Det er du som må fri til kandidaten. Få hen til å få lyst på jobben. Ikke omvendt. Vi må snu det tradisjonelle tankemønsteret om at «søkeren er heldig som får jobbe her hos oss». For sånn er det jo ikke. Du er heldig som får søkere med kompetansen, personligheten og motivasjonen du trenger.
Tenk at stillingsannonsen er et frieri til kandidaten. Se for deg hva kandidaten trenger og har lyst på i en stilling og på en arbeidsplass, og legg vekt på dette i annonsen. Du trenger ikke å si så mye om hva du trenger. Fokuser på hva kandidaten ønsker seg – og fokuser på det du har å by på som matcher behovene.
Supertips! Vanskelig å pinpointe hva drømmekandidaten ser etter? Da spør du folk du kjenner i lignende stillinger. Snakk med kollegaer. Hva setter de selv mest pris på i jobben sin? Og hva tror de frister drømmekandidaten mest?
Overskrifta er selve meitemarken. Det er denne som først og fremst skiller mellom storfangsten – og en kliss naken krok. Du trenger en overskrift som tiltrekker søkerne du ønsker, og som får dem til å fryse skrolletommelen.
Hvordan? Still et spørsmål om kompetansen du er på utkikk etter. «Er du hodestups forelska i Excel?» «Lager du makro-magi i regnearkene?» Overskriften tvinger leseren til å stoppe opp og vurdere svaralternativene. Og de som svarer «ja» – de klikker på annonsen.
«Vi vil gå ut bredt», hører vi stadig fra ledere og rekrutterere. Med det ønsker de å snakke til både fugl og fisk. Men vet du hva som skjer da? Du når ingen av dem.
Du må vite hvem du snakker til – altså drømmekandidaten. Og snakke kun til hen. Dette har en magisk effekt på hvordan du ordlegger deg. I tillegg føler de aktuelle kandidatene at du snakker direkte til dem. Ved å skrive «du» i stedet for «kandidaten vi ser etter», gjør du avstanden mellom deg og den potensielle søkeren mindre. Og med ett har den verbale relasjonsbyggingen startet.
Og det som er litt fiffig: Selv om du snakker til én person, utelukker du faktisk ingen.
Bruk tid på å få drømmekandidaten på blokka. Skriv ned – så detaljert som mulig – hvem denne personen er. Hva er hen god på? Frampå og kommer med ideer til utvikling? Eller en racer på punching?
Hva bør kandidaten ta med inn i teamet for å gjøre det komplett?
Når du har laget et tydelig bilde på drømmekandidaten, vil du merke at det er mye enklere å sette i gang med skrivingen. Velg ut de aller viktigste egenskapene og kompetansen, og legg ekstra trykk på dem i stillingsannonsen.
Uten å være ekskluderende, selvfølgelig. «Du er kanskje …» og «Vi tror du har …» er nyttige formuleringer her.
Mange fristes til å legge ut i det vide og brede om seg selv i stillingsannonsen. Beklager, men søkeren er ikke ute etter en historietime om bedriften. Kom til poenget, og vis hvem dere er i måten dere skriver på.
La drømmekandidaten bli kjent med dere gjennom et levende språk. Ikke la en akademisk og formell arbeidsplass holde deg igjen. Dere er da ikke kjedelige! Skriv sånn som dere snakker i gangene.
Hvis du viser hvem dere er gjennom tekst (og bilder), er det god sjanse for at leseren begynner å like dere. Er inntrykket godt – i tillegg til at han føler seg kvalifisert – vil han sannsynligvis søke seg til dere.
Søkeren trenger å vite hvorfor hen skal bite på kroken deres, og ikke nabobåtens. Dette er spesielt viktig om du skal lokke noen over til dere fra et annet selskap. Hvis arbeidsoppgavene er omtrent de samme, må du trekke fram goder eller andre trekkplaster. «Godt arbeidsmiljø» og «mulighet for utvikling» er oppbrukte fraser som drukner i mengden.
Gi søkeren mer kjøtt på beinet – beskriv konkret hva som venter. «Mulighet for å pumpe jern eller ta beina fatt én time i uka». «Kurt lager deilig lunsj til deg hver dag». «Lederen din er god på å gi håndskrevne tilbakemeldinger og motiverende ord.»
Beskriv stillingen og arbeidsoppgavene som om du snakker med en venn. Eller naboen. Fagspesifikk terminologi som søkeren bør kunne fra før, må du gjerne bruke. Men dropp stive formuleringer og unødvendig fagsjargong. Ville du brukt interne forkortelser når du forklarer hva dere gjør for mora di? Nei? Vel, da dropper du dem i annonsen også.
Og du, styr for all del unna stive annonsemaler. De begrenser kreativiteten din. Skal du bruke en mal, bør den inneholde spørsmål som du skal svare på. «Hva har vi som konkurrentene våre ikke har?» kunne vært et spørsmål. «Hva savner kandidaten der hen jobber i dag?» et annet.
Disse tipsene gjør at stillingsannonsen din får en personlig touch og skiller seg ut, får mer oppmerksomhet og at selskapet ditt fremstår hyggelig og imøtekommende. Og det, vår gode rekrutteringsvenn, frister kandidatene du ser etter til å søke seg til nettopp dere.
Ikke få ChatGPT til å skrive stillingsutlysningen for deg, nei. Det er like turn off for kandidatene som de ansiktsløse, AI-genererte jobbsøknadene er for deg. Men bruk kunstig intelligens for å få drahjelp i rekrutteringsprosessen, så du kan gjøre jobben mer effektivt – samtidig som det blir bedre.
For eksempel til å
Og mye, mye mer.
Lurer du på hvordan du gjør det i praksis? Vi vet – og hjelper deg gjerne!
Hva nå? Her er 3 muligheter: