Er du opptatt av å skape godt innhold? Da er artikkel en sjanger du bør mestre. Vi gir deg et lynkurs i hvordan du bygger teksten – og hvordan du finner vinklingen.
Skjer det noe i bedriften din som du vil fortelle verden om? Si det med en artikkel. Her er de viktigste knepene for deg som vil lage gode artikler til nettside, nyhetsbrev eller blogg.
Som utdannet journalist med bakgrunn fra blant annet Adresseavisen og NRK, har jeg skrevet hundrevis av artikler. Jeg har formidlet hendelser: Trafikkulykker, husbranner og straffesaker i retten. Jeg har også jaktet egne ideer og formidlet dem. Alt fra forskning om styrketrening for eldre, til historier om ungdom som vil tilbringe påska på dataparty fremfor fjellet.
Du har tema – men har du vinkling?
For å bygge hus må du begynne med en grunnmur. Og for å bygge artikkel i den klassiske nyhetsmodellen må du begynne med en vinkling. La oss si at bedriften din selger kontormøbler, og at du vil fortelle om en ny serie kontorstoler. Den nye serien er i så fall selve temaet – men hva er vinklingen?
En vinkling er en spissing av temaet. I tilfellet med kontormøblene kommer vinklingen selvfølgelig an på hvem målgruppen er. La oss si at det er potensielle kunder. Da kan vinklingen være for eksempel:
1) Hva fine omgivelser gjør med humøret
eller
2) Hvordan du sitter riktig når du jobber
Innsalget: Tittel og ingress
Når grunnmuren er på plass, kan du begynne med hammer og spiker. Materialene dine er tittel, ingress, brødtekst og mellomtitler.
Tittelen skal forklare hva artikkelen handler om, samtidig som den skal fange leserens oppmerksomhet.
Hvilken tittel får deg til å stoppe opp?
1) «Ny serie kontorstoler»
eller
2) «Mye stillesitting på jobb? Slik sitter du riktig»
Med en klar vinkling finner du enklere en god tittel.
Ingressen er en forlengelse av tittelen og en slags oppsummering av hva som kommer. Ingressen skal markeres med fet eller større skrifttype. Jeg er fan av korte ingresser, og har alltid som mål å skrive den med færre enn 30 ord.
«Vond rygg, sliten nakke og nummen rumpe. Er dette vanlige plager etter arbeidsdagen? Her er tipsene til hvordan du bør sitte ved kontorpulten for at kroppen skal bli mer fornøyd».
Innholdet: Brødtekst og mellomtitler
Hovedteksten i artikkelen kalles brødtekst. Den skal starte med det viktigste du har å fortelle: Jo viktigere poeng, dess høyere i teksten. Dersom teksten skal kuttes, skal du alltid kunne kutte bakfra. Prinsippet kalles den omvendte pyramiden.
Artikkelen bør ikke være lenger enn 450 ord. Det tvinger deg til å sage vekk alt som ikke er viktig og relevant. Har du hørt begrepet «kill your darlings»? Det høres ubarmhjertig ut – men når du skriver en artikkel må du lære dette. Kutt unødvendigheter, klisjeer og gjentakelser. Det enkleste er ofte det beste.
De ulike avsnittene i en artikkel starter med mellomtitler. Den første mellomtittelen skal komme etter første avsnitt etter ingressen: Mellomtittelen skal si noe om hva leseren får servert i avsnittet som kommer – enten med en kort setning eller bare ett ord. Det er lov å droppe mellomtitlene. I veldig korte artikler kan det være en fordel. Men det er ikke lov å ha bare én, for da blir teksten i ubalanse. Artikkelen skal ha null, to eller flere mellomtitler.
Ekstra løft? Bruk gode sitater
Intervju gjerne noen som kan uttale seg i artikkelen – enten en ansatt i bedriften som har noe vettugt å si, eller en ekspert som kan gi artikkelen det lille ekstra.
Intervjuet bør gjengis som sitater. Et sitat starter alltid med sitatstrek for å vise at noen snakker.
– Altfor mange får plager fordi de sitter feil ved kontorpulten, sier fysioterapeut Muskel Knute.
Sitater er fint som variasjon i teksten, mellom forklaringer og informasjon.
Nå har du fått knepene for å skrive artikkelen, og jeg håper du også har fått lysten. Men du! Ta gjerne kontakt om du trenger hjelp. Vi kan skrive artiklene for deg – med fengende språk og spisse vinklinger.