Tekst som selger – hva er oppskriften?

Det finnes en oppskrift på hvordan skrive tekst som selger. Som med de fleste gode oppskrifter, skal du kunne improvisere, så lenge basisen er på plass.

Det er godt mulig å skrive god tekst uten, men hvorfor gå for sjansespill når vi har en formel som fungerer? Les videre for å finne ut hvilke ingredienser en selgende tekst bør ha.

AIDCA er oppskriften

AIDCA en enkel fremgangsmåte på hvordan du kan strukturere teksten din for å gi den størst mulig gjennomslagskraft. Enten du er tekstforfatter, ønsker å bli det, eller du bare har lyst til å forbedre skriveteknikken, kan denne formelen være til god hjelp.

Hva står AIDCA for?

  • Attention: Skaff oppmerksomhet med en fengende tittel.
  • Interest: Hold på interessen – gjør teksten relevant for leseren.
  • Desire: Vekk leserens lyst til å kjøpe ved å vise fordelene.
  • Action: Sørg for handling ved å be om det – enkelt og direkte.

Vel, det var den gamle versjonen av regla. Var du våken, oppdaget du kanskje at det manglet en bokstav i rekka.

Dagens lesere må overbevises

Fordi vi daglig blir utsatt for X antall budskap fra noen som ønsker å selge oss noe, er vi langt mer skeptisk i dag enn da denne modellen først ble utarbeidet. Derfor har en C blitt lagt til. C for conviction. Vi trenger å bli overbevist om at det som skrives er sant før vi går med på å kjøpe. Du som skriver må kunne argumentere godt for produktet før du ber om et salg.

Gir effektiv og strukturert skriving

Selv om jeg ikke er like bevisst formelen hver gang jeg skriver, så viser det seg som regelen at strukturen er mer eller mindre den samme likevel. Bruker du AIDCA, vil du ikke bare oppdage at resultatet blir bedre, men at det er en god måte å planlegge skrivingen på, og som dermed gjøre skriveprosessen mer effektiv.

Du er kokken!

Du trenger ikke følge formelen slavisk, du trenger ikke alltid alle punktene heller, men ha det i bakhodet. Du har flere unntak, som i en e-post, for eksempel. Der er det lurt å presentere en call to action tidlig i teksten, ikke bare mot slutten. Det fordi folk skummer e-post, og kanskje blir den bare vist i et forhåndsvisningsvindu før mottaker avgjør om den skal leses eller slettes. Bruk derfor AICDA som en god rettesnor fremfor å følge den slavisk. Se an mediet, budskapet og målgruppen, og prøv deg frem med dine egne varianter av oppskriften.

Lykke til med å bake sammen gode, selgende tekster!

image placeholder
Hello, world!

Title

Description

Author position

Trenger du også hjelp med tekst og markedsføring?