UTFORDRINGEN
Høsten 2022 tikket et spennende oppdrag inn i innboksen vår. Avsenderen? Kreftforeningen. Oppdraget? «Kan dere hjelpe oss å tenke litt nytt og kreativt rundt vårt tradisjonelle giverbrev/DM til kalde adresser?» (disse ferdigfrankerte A4-brevene med gul giro nederst). «Målet er å skaffe flest mulig nye støttemedlemmer i løpet av 2023.» En telefonsamtale senere skjønte vi at 5 andre Oslo-byråer hadde fått den samme henvendelsen. Så da var det bare å knekke opp skrivefingrene og lage en prisvinnende pitch! Og ja – vi vant oppdraget.
LØSNINGEN
Løsningen ble «En liten bok om hva du kan gjøre hvis noen du kjenner får kreft». 1 av 3 nordmenn får kreft i løpet av livet, og det er ingen tvil om at flokken rundt en kreftsyk har lyst til å hjelpe. Men hva som faktisk hjelper, er mange usikre på. Bør du sende blomster, eller blir det for mye? Bør du spørre om hvordan det går, eller prate om noe hyggeligere? Bør du invitere en kreftsyk på fest, eller gjør det bare vondt verre (de orker vel ikke det?) Og en ting til; er det lov å spørre om prognose?
RESULTATET
Tradisjonelle giverbrev har en tendens til å gå rett i søppelkassen (les: resirkuleringsboksen). Men denne nyttige, lille «håndboken», ville folk spare på. Det merket vi. Og tydelige, konkrete og erfaringsbaserte råd, det trengs. Det vitnet både brukertesten og den positive responsen innboksen og Instagram-feeden vår, om.